I en luciakrona av lego ställer sig Stefan Holm bakom pojken i den uppmärksammade reklambilden, med en bild under hashtaggen #jagärlucia.
”Enligt somliga var det alltså inte okej med en liten svart pojke som Lucia i en reklamannons. Då är frågan: Är det okej med en blekfet fyrtioårig man istället?”, skriver Stefan Holm.
– Jag tänkte att någonstans får man väl ta ställning. När människor har nöje i att ge sig på små barn... då får man sätta ner foten, säger han.
– Den här pojken har säkert tyckt att det är roligt att vara med på bilden, och nu har de till och med blivit tvungna att dra tillbaka den, fortsätter han.
Läs mer: Åhléns tar bort luciabilden efter hatet
Förutom enstaka kommentarer är Stefan Holm nöjd över mottagandet bilden har fått på sociala medier. Han tror också att det ger större genomslag när han som offentlig person tar ställning i frågan.
– Jag har varit lite för feg ibland, och känt att jag inte orkat ta diskussionerna. Men som läget har varit på sista tiden har det varit många gånger då allting har varit svart eller vitt, och som offentlig person har man andra möjligheter.
Mest uppskattade bilden någonsin
Tror du att folk lyssnar extra mycket för att du inte har tagit offentlig ställning i debatter tidigare?
– En del har tyckt att det är löjligt att jag gör det just nu och inte tidigare, men jag vet inte om det har fått folk att lyssna mer än annars.
Enligt Stefan Holm är bilden med luciakronan hans mest uppskattade bild på sociala medier någonsin. Men det blev ingen långvarig posering med den egenhändigt gjorda legokronan.
– Den är rätt obekväm att ha på sig.