Glenn Olsson berättar att det jobbas intensivt för att säkerställa en tävling.
– Alla vill att det ska bli en tävling, sen återstår att se hur den kommer att se ut. Vi har aldrig varit i ett sådant här läge före rallyt. De här situationerna har uppstått under själva rallyveckan tidigare, säger Olsson.
Och utvecklar:
– Skillnaden i år är att vi inte haft någon köldperiod.
Tidigare i dag meddelade arrangören att man tvingas ställa in den historiska klassen för att säkerställa att VM-rallyt får bästa möjliga förutsättningar.
Än så länge planeras dock VM-tävlingen att köras som planerat och inga sträckor är i nuläget strukna men Internationella bilsportförbundet (FIA) inspekterar sträckorna och fabriksstallen kommer också att få säga sitt. FIA:s representanter kollar bland annat hur säkerhetsaspekterna ser ut, om däcken håller och greppet på vägarna.
– Teamen vill verkligen veta, de är på väg. Vissa planerar sina tester för fullt så det är ju dessa dagar de vill ha svart på vitt att det ser bra ut, säger Glenn Olsson.
Och fortsätter:
– Vi har ju gjort ett avtal att det ska vara ett vinterrally, men nu är det som det är och vi försöker göra det bästa av situationen.
Frusen väg ett måste
Det är flera faktorer som spelar in när man bedömer om sträckorna är körbara eller ej.
– Säkerheten går alltid först, vi måste kunna ta in en ambulans på sträckan det får inte bli för spårigt. Vi måste ha en frusen väg som håller annars kan vi inte köra, säger Glenn Olsson.
Hur stor är risken att ni måste ställa in?
– Risken finns absolut och den finns alltid, det hotet har vi haft flera gånger innan. Vår inställning är att vi kommer göra allt vi kan för att få till en tävling, det är läget vi är i.
Väderprognoserna i nuläget tyder inte på någon direkt bättring kommande dagar.
– Prognosen kan ändras, vi kan få minusgrader och snö men som det ser ut nu så har vi utmaningar. Vi har ju inte ett ”kylskåp i backen” som tidigare.
Två gånger har Svenska Rallyt helt ställts in, 1974 på grund av oljekrisen och 1990 till följd av milt väder.
2016 var vädersituationen också akut då tinade vägar äventyrade rallyt. Det blev tävling men flera specialsträckor ströks på grund av vädret och den historiska klassen ställdes in.
Om ett rally ej kan köras som planerat, fördelas mästerskapspoängen så här:
- Full poäng om 75% eller mer av rallyts planerade sträckor körs
- Halverat antal poäng om mer än 50% körs men mindre än 75% av full sträckning.
- En tredjedel av poängen delas ut om 25% eller mer körs men mindre än 50 % av full sträckning.
- Inga VM-poäng delas ut om mindre än 25% av de planerade sträckorna genomförs
Svenska Rallyts planerade sträckning gällande fullfartskilometerna är 19 specialsträckor på totalt 300,84 km.