På sociala medier väljer många unga kvinnor att dela med sig av sin löpträning. Samtidigt så ökar deltagarantalet enormt på motionslopp, inte minst när det kommer till yngre kvinnor.
När Stockholm halvmarathon gick av stapeln i år var det för första gången någonsin fler kvinnor vid startlinjen än män i åldersgruppen 18-30.
– Vi har fått en helt ny målgrupp. Väldigt många unga och vi ser att i flera av våra lopp är det unga kvinnor som tydligast driver trenden, säger han.
Löparinfluencern från Karlstad: ”Ser fler löpargrupper”
Karlstadsbon Sofie Nelson Rask har delat löparcontent på sina sociala medier i flera år och bloggar för en löpartidning. Hon har lagt märke till förändringen vid startlinjen på motionsloppen.
– På lopp så tycker jag att man ser framför allt fler unga tjejer om deltar på en motionsnivå. Men jag ser också fler löpargrupper och fler deltagare i löpargrupper.
Hon har också sett fler som delar med sig av sin träning online och tror att det har haft inflytande på att fler väljer att börja löpträna.
– Jag tror att sociala medier har en stor inverkan. Man ser andra som springer och blir inspirerad, säger hon.
Kvinnolopp avgörande för utvecklingen
2023 sprang 14 700 Tjejmilen. Ett år senare var det över 19 500 kvinnor som deltog. En siffra som pekar på det ökade intresset för träningsformen.
Enkönade lopp är också viktiga för att få fler kvinnor att börja våga springa och kan i sin tur leda till att de ställer upp i vanliga lopp.
– Vi ser att enkönade lopp fyller en viktig funktion. Hade vi inte haft dem finns det en stor grupp kvinnor som inte skulle våga ta steget att delta i lopp, säger David Fridell.
Se mer om löparboomen i spelaren ovan.