Stormen inom Svenska bilsportförbundet kan mynna ut i att Svenska rallyt försvinner från Sverige.
Blir det konkurs bryts det avtal som rallybolaget har med Internationella bilsportförbundet (FIA) och den kommersiella rättighetsinnehavaren WRC Promoter och som gäller till och med 2022.
– Då kommer vi sannolikt inte ha något rally 2022, säger Lars Sätterberg.
Kan tvingas släppa aktierna
Men enligt vd:n för Uvåns näringslivscenter finns den en reglering i aktieägaravtalet som innebär att SBF inte kan försätta bolaget i konkurs.
– Regleringen säger att om en ägare inte är beredd att tillskjuta kapital när det krävs har den andra ägaren rätt att kräva det, vilket vi har gjort, och är man inte beredd att göra det måste man vara beredd att släppa aktierna i bolaget, säger Sätterberg.
Med andra ord kan Uvåns näringslivscenter bli ensam ägare till rallybolaget.
Lars Sätterberg anser att en konkurs är den sämsta utvägen eftersom Uvån näringslivscenter och Svenska bilsportförbundet är de största fordringsägarna vid en konkurs.
– Ekonomiskt blir det en förlust ändå, säger han.
Ny ägare var på gång
Oavsett hur historien slutar är en ny ägare på gång att ta över Svenska rallyt. Diskussioner inleddes under 2020.
– Vi var överens om att gå in i förhandling med en extern intressent som har vanan och kunskapen att driva den här typen av arrangemang. Vi var överens om att det långsiktigt vore bra att få in någon annan part än ett medlemsägt förbund och Uvån som är ett lokalt regionalt näringslivsbolag.
Var det nära?
– Ja, vi hade en intressent som var beredd att sitta i förhandling. Det fanns inget färdigt överlåtelseavtal, men en överenskommelse om att inleda en förhandling om att eventuellt ta över hela aktieägandet.
Enhälligt beslut
Enligt Lars Sätterberg var även Uvån och SBF överens om att driva rallybolaget vidare fram till att ordföranden Magnus Berthling avgick.
– Vi hade tagit ett gemensamt enhälligt beslut om att driva verksamheten vidare, vi gjorde också gemensamma beslut om att klara av likviditeten i bolaget så man kunde klara av att betala löpande delar, säger Sätterberg.