Det är två stora företag, ett tyskt och ett från Österrike, som i dag äger VM-rallyna och det är med dem som Svenska rallyt nu förhandlar. Och prislappen för att få köra tävlingen är högre från 2015 än tidigare.
– 2012 betalade vi 1,7 miljoner, ett år senare 2,7 miljoner och nu handlar det om ytterligare några miljoner varje år i tre år, berättar Svenska rallyts vd Glenn Olsson. Det är inte bara att skriva på ett sånt avtal, då kan det sluta i konkurs. Vi måste vara säkra på att vi får stabila sponsorer, säger han.
Nu förs förhandlingar med två internationella bolag om att vara huvudsponsorer från 2015. Och det är ett besked från dem som Glenn Olsson går och väntar på. Så länge ett besked inte kommit kan inte Svenska rallyt skriva avtal.
Världens rallykarta är på väg att skrivas om. Rallyna i Grekland och Nya Zeeland är snart historia och om några dagar kan det svenska VM-rallyt få beskedet att nåsta års rally är det sista med VM-värdighet. Och Glenn Olsson känner trycket från bl a rallypubliken i Värmland.
– Jag ska göra allt jag kan för att rallyt ska få vara kvar i Värmland, säger vd:n i Svenska rallyt AB.