– Vi försöker locka även yngre, men det verkar som att intresset hos de flesta väcks först i 50-60-årsåldern. Då man kanske också har vänner och bekanta som går på konserter och så blir man inspirerad, säger Pernilla Eduard, kommunikations- och försäljningschef på Wermland Opera.
Satsningar på att locka yngre görs med bland annat rabatterade priser och elever från Kulturskolan och studenter på Ingesunds musikhögskola erbjuds gratisbiljetter då och då.
Hör mer om operans försök att locka yngre besökare i videon.
Annorlunda säsongsstart kan ha bidragit till ökning
Antalet konsertabonnenter minskade rejält under pandemin, från omkring 750-800 per år till lite drygt 500, men nu börjar det vända.
Inför årets säsong har 630 personer tecknat sig för alla konserter. Något som kanske kan förklaras med att årets säsong startade lite annorlunda, inte med typisk klassisk musik, utan med Tomas Ledins Symphonia.
En satsning som drog fullsatt hus på CCC och mer än dubbelt så många besökare än det brukar vara på konserterna.
Vad är ett konsertabonnemang?
Ett abonnemang innebär att man har biljett med en fast plats till samtliga konserter under en säsong. Man erbjuds också en särskild introduktion strax innan konserten.