Målet för restiden för regionala tåg mellan Borås och Göteborg är 35 minuter. På sikt önskar Västra Götalandsregionen att det per timme går åtta regionaltåg till Landvetter flygplats och sex regionaltåg till Borås varav två fortsätter till Jönköping. Nu har Trafikverket utrett vad den önskan ställer för krav på järnvägen.
För att kunna lösa den nämnda trafiken räcker inte det planerade dubbelspåret för höghastighetståg mellan Göteborg, Landvetter och Borås. Då krävs, utöver höghastighetsjärnvägen, två extra vanliga spår till Landvetter flygplats och ett extra vanligt spår mellan Landvetter flygplats och Borås.
Ingen finansiering
Den planerade höghastighetsjärnvägen mellan Göteborg och Borås beräknas kosta 33 miljarder kronor. Trafikverket uppskattar att den nya vanliga järnvägen på sträckan skulle kosta 15 miljarder kronor extra att bygga. I nuläget finns inga beslut om att bygga fler spår än de planerade två höghastighetsspåren.