Det tar ungefär två man en timma att sopa upp flera kilo glassplitter och göra rent för att sätta i två nya rutor. Ett arbete som tyvärr görs på rutin och vandaliseringen verkar återkomma framförallt runt helger. Arbetet sker metodiskt. Först ska det glassplitter som sitter kvar petas ner. Det blir ytterligare några centimerstora glasbitar som trillar till marken med ett klirr. I solskenet liknar de nästan diamanter. Men istället får de symbolisera bortkastade pengar.
”Knäcka kurer” ett begrepp
Vem som utfört vandaliseringen är inte klarlagt.
– Det är ju tyvärr så att förstörda kurer inte alls är ett okänt fenomen för oss, och det inte heller ovanligt att det sker under storhelger, säger Alice Roman, presskommunikatör på Västtrafik.
– Fruktansvärt onödig form av skadegörelse, säger Magnus Bernåker, resenär. Vad leder det till? Man kommer ju ingenstans med något sådant.
Bortkastade pengar
Kostnaden för att byta 185 rutor blir 222 000 kronor, pengar som säkert skulle kunna användas bättre. När förstörelsen av busskurerna upptäcktes 16 juni visade det sig att i princip alla kurer längst busslinje 755 och 760 utsatts. Först trodde man att det var ett 30-tal kurer som vandaliserats, men med facit i hand kan Västtrafik konstatera att det var dubbelt så många. Runt 70 stycken.
– Vi arbetar med polisen, säger Alice Roman. Det ligger i vår rutin att när det sker skadegörelse så polisanmäler vi och därefter blir det ett polisiärt ärende.
Vad kan man göra åt det?
– Jag skulle säga att man behöver filma med övervakningskameror, säger Magnus Bernåker. Det är bara brottslingar som är rädda för att bli filmade.
– Jag har ingen kommentar till att eventuellt övervaka med kameror, säger Alice Roman. Jag tror inte att det är aktuellt eller något som skulle hjälpa till att avvärja situationen.