– Det är ett fuskbygge, säger Lars Bergsten, ordförande Göteborgs stad stadsrevisionen.
Det är stadsrevisionen i Göteborg som granskat det senaste årets turer kring Göteborg stads affärer med den italienska spårvagnstillverkaren Ansaldobreda. I granskningen påpekas flera brister på de italienska spårvagnarna men också att problemen inte har påverkat kollektivförsörjningen i någon större utsträckning. Vilket beror på att gamla spårvagnar har tagits i bruk samt att västtrafik dragit tillbaka sitt beslut om ökad turtäthet.
Dubbla kostnader
I granskningen har bland annat framkommit att hjulslitaget på spårvagnarna är ungefär det dubbla mot vad som lovats i avtalet med AnsaldoBreda. Slitaget kan innebära att kostnaden blir dubbelt så hög som förväntad. Dessutom blir rälsslitaget högre än beräknat på grund av vagnarnas konstruktion, slitaget kan även ha orsakat flera urspårningar. Skadorna kommer att innebära ökade kostnader.
– Det innebär egentligen ökade kostnader för Västtrafik men det är en komplex situation och det finns en risk att kostnaderna spiller över på staden, säger Pär Lindén, projektledare för granskningen.
Rostskador
I slutet av år 2012 upptäcktes att balkar i M32-vagnarnas underreden var kraftigt rostskadade. Samtliga vagnar togs då ur bruk för att repareras. 2013 upptäcktes det att även golven var fuktskadade. Bara några månader senare i början av 2014 har nya rostskador upptäckts på vagnarnas underrede, vilket innebar att tretton vagnar togs ur bruk. I ett tilläggsavtal har AnsaldoBreda tagit på sig att åtgärda felen men avtalet är ännu inte underskrivet av Göteborgs Stad.
Problem med ny tidtabell
Under onsdagen kommer ansvariga nämnder att få ta del av granskningen som haft till syfte att se hur kommunen hanterat den ekonomiska risken som affären inneburit och också utreda om staden klarar att upprätthålla den planerade spårvagnstrafiken. Problemen med de italienska spårvagnarna kan innebära att den nya tidtabellen inte kan träda i kraft i augusti 2014 som planerat.
Det var i juli 2001 som Göteborgs stad tecknade avtal med AnsaldoBreda i Italien om köp av 40 spårvagnar. De togs i trafik år 2006 och ytterligare 40 beställdes, den sista levererades för ett år sedan, kraftigt försenad.
Tiden med spårvagnarna har kantats av tekniska problem och leveransbrister. Just nu repareras vagnarna för ca 100 000 kronor per vagn och Göteborgs stad ligger i förlikningsförhandlingar med bolaget.