Processen i skiljenämnden drar igång i höst men dagens utspel från spårvagntillverkaren Ansaldobredas vd:s utspel i GP är inget som oroar Johan Nyhus.
– Vi har ju gått till skiljenämnd för att vi inte tycker att vi fått den produkt som mina företrädare en gång beställde. Det är inte så förvånande att de ställer motkrav men vi känner att vi ha ganska mycket på fötterna. Det är väldigt enkelt att tekniskt gå in och titta på de fel som varit på spårvagnarna, säger trafiknämndens ordförande till SVT Nyheter Väst på måndagen.
Kravet ska ju vara på upp emot 650 miljoner kronor. Om ni förlorar den här tvisten, vem betalar det?
– Det gör den som förlorar men meningen med att ta ärendet till en skiljenämnd är ju att få till en förlikning. Samtidigt är det ju tydligt att vi står en bra bit ifrån varandra.
Hälften i trafik
Ansaldobreda har levererat totalt 65 vagnar till Göteborgs stad i två omgångar. Enligt Johan Nyhus är det i snitt endast 30-35 av dem som används i trafik.
Hur mycket tålamod har ni med den här processen?
– Vi valde ju att gå till skiljenämnden för att vi tröttnat på att det inte rättat till sig. Det här har ju hållit på länge och tålamodet har inte fyllts på precis. Men målet är ju att ha fler vagnar i trafik, säger Johan Nyhus.
”Pinsamt om man vill uttrycka sig så”
2004 levererades de första vagnarna från Ansaldobreda. Fyra år senare beställdes 25 till, trots fyra problemfyllda år. Behovet av nya vagnar var då stort och 2008 var det bråttom att få till en ny beställning innan årets slut för att inte missa ett subventionerat pris.
– Det går ju alltid att vara förnuftig i efterhand men det är de 25 som kom då som går i trafik. Där hade man ju rättat till en hel del av bristerna som följde med den första leveransen, säger Johan Nyhus.
Vad vill du säga till göteborgarna som fortfarande ofta får åka spårvagnar som är 50 år gamla? Hur pinsamt är det här?
– Jag tycker det är tråkigt. Och pinsamt om man vill uttrycka sig så. Men de politiker som upphandlade detta har gjort rätt utifrån den kravspec som gjordes. Vi fick inte den produkt som beställdes.