Det är i en intervju med GP på måndagen som Ansaldobredas vd Antonio Liguori tar ordentlig strid för sitt bolag när han nu ska kräva Göteborgs stad på upp emot 650 miljoner kronor.
– Vi kommer att kräva mellan 60 och 70 miljoner euro. Då har vi inte räknat med de skador kommunen orsakat oss och våra underleverantörer genom att smutskasta oss i media utan bevis. Det är mycket allvarligt, säger Antonio Liguori till tidningen.
– Det handlar inte om att svartmåla utan om att beskriva fakta på de leveranser vi fått, säger i sin tur trafikdirektören Stefan Eglinger till GP.
”Inte fått det vi beställt”
Bakgrunden till det som lett fram till Ansaldobredas krav är att Göteborgs stad i november hävde avtalet om rostsanering av spårvagnarna efter att för ett år sedan ha dragit Ansaldobreda inför skiljedomstol. Den rättsprocessen väntas fortsätta ett bra tag till.
– Vi tar de samtalen i domstolen. Vi har olika bilder. Vår grundinsträllning är den samma – vi har inte fått det vi beställt, säger Johan Nyhus (S), ordförande i trafiknämnden, till GP.
– Det är därför vi göteborgare sitter i den situation vi gör nu med för få spårvagnar i trafik. Hade de levererat rätt från början hade vi haft en helt annan trafik nu, säger Stefan Eglinger i samma artikel.
Problemfritt på andra håll
Men för Antonio Liguori tycks det vara glasklart vilka som gjort fel och att Ansaldobreda har bevisen på sin sida.
– Det har också varit prat om att våra vagnar inte passar i Göteborgs spårnät. Men det var Göteborg som skickade all teknisk information till oss. Vi tog fram en vagn utifrån det och Göteborg godkände den dessutom. Hur kan man i efterhand hävda att våra vagnar inte är bra?
Enligt Antonio Liguori åker samma spårvagnar problemfritt på flera andra håll.
– Varför är Göteborg den enda staden i hela världen som har problem med våra spårvagnar? undrar han i intervjun med GP i vilken han också slår fast att han är redo att sätta sig ned med kommunen för att försöka lösa tvisten.