På stolparna som bär elkraftsnätet har den mörkgröna färgen flagnat av. Bakom tittar det fram fläckar med rost.
Elkraftsanläggningen på Västra stambanan består till stora delar av ursprungsutrustning från 1926 – när elektrifieringen blev färdig.
– De är verkligen i behov av att bytas ut. Innan det elektrifierades gick det ånglok på den här sträckan, säger Emma Sturk, enhetschef för underhåll av järnväg i Västra Regionen på Trafikverket.
Tågtrafiken påverkad i 2,5 år
Hon berättar att på sträckan mellan Göteborg och Alingsås kommer 1 900 stolpar och fundament att bytas ut, samtidigt som kontaktledningarna ska renoveras. Arbetet med elkraftsanläggningen kommer att pågå i 2,5 år och påverkar tågtrafiken på sträckan lika länge.
– Det kommer att gå färre avgångar då vi kommer ha enkelspårsdrift. För resenärerna gäller det att man planerar sin resa, säger Emma Sturk.
Kunde man gjort på något annat sätt, till exempel underhållit mer genom åren, för att slippa ett så långt avbrott nu?
– Det kostar mycket att byta fundament och att bara byta en del i taget är inte så effektivt. När vi gör det här stora arbetet så passar vi dessutom på att göra många andra projekt på sträckan. Vi ser det som att det här är mest effektivt.
Notan för trafikverket
Bland annat kommer det att ske växelbyten på sträckan mellan Göteborg och Alingsås. Lerums station kommer byggas om och få ett fjärde spår för förbipasserande tåg.
Trafikverket uppskattar att den stora renoveringen, med samtliga arbeten inkluderade, kommer kosta totalt 1,7 miljarder kronor.
– Kapaciteten kommer öka och framför allt får vi en punktligare och robustare anläggning, säger Emma Sturk.
Spela klippet för att se de 99 år gamla kontaktledningsstolparna.
så påverkas tågtrafiken
- I regel halveras antal avgångar både för pendeltåg, regiontåg och fjärrtåg från två till ett tåg per timme och riktning. Under rusningstid prioriteras dock persontågen, så då kan ytterligare avgångar förekomma.
- Pendeltågen minskas med runt 50 procent mellan Lerum och Göteborg. Nästan alla borttagna avgångar ersätts med buss, vilket gör att varannan avgång är buss – med undantag för morgonrusningen då det är extra tågavgångar.
- Västtågens regiontåg är reducerade med ungefär 30 procent sett över hela dygnet på sträckan Alingsås – Göteborg. Vissa avgångar i högtrafik ersätts med buss.
- Mellan Lerum och Alingsås går nästan lika mycket trafik som ett vanligt år, allt med tåg.
- SJ:s snabbtåg på sträckan Stockholm-Göteborg och omvänt kör hela vägen som vanligt, och antalet avgångar har inte minskats på grund av renoveringen. Undantag gäller under 16 helger under 2025 då sträckan är helt avstängd för tågtrafik, då kör snabbtågen omledningsvägar och resan kommer ta längre tid.
- SJ:s regionaltågavgångar minskar från i snitt 12,5 avgångar per dag i fjol till i snitt 9,5 avgångar per dag i år.
- Tågbolaget VR kör färre avgångar, anpassade tidtabeller och ersättningsbuss på sträckan under de dagar och tider som sträckan är helt avstängd för tågtrafik, främst under helger. Enstaka av VR:s kvällsavgångar kommer omledas via Borås, vilket tar ungefär en timme längre. Under hösten kommer ett fåtal avgångar ledas via Öxnered, även det tar en timme längre.
- Restiden mellan Stockholm och Göteborg, både med VR och SJ, kommer generellt ta 20-30 minuter längre under 2025 jämfört med i fjol, på grund av olika arbeten på sträckan, något som kommer framgå på tidtabeller och biljetter.
- Källa: Trafikverket, Västtrafik, SJ, VR
Detta görs under renoveringen
- Byte av elkraftsanläggning, vilket kräver ett helt avstängt och strömlöst spår eftersom allt ifrån kontaktledning, stolpar, transformatorer och fundament ska bytas ut. Trafiken kör därför i enkelspårsdrift etappvis under hela perioden, utom vecka 24-28 i år då trafiken kör på två spår.
- 42 kilometer kontaktledning ska bytas ut.
- Växelbyten mellan Göteborg och Alingsås .
- 1 900 kontaktledningsstolpar och fundament ska på plats.
- Nya transformatorer och nya hjälpkraftstranformatorer installeras.
- Lerums station byggs om och får ett fjärde spår för förbipasserande tåg.
- Renovering av fyra tunnlar.
- Två järnvägsbroar och två vägbroar renoveras. Flera plankorsningar avvecklas och en ny planskild korsning byggs.
- Dessutom sker en rad åtgärder i form av basunderhåll, under helgavstängningarna.
- Renoveringen av sträckan Göteborg-Alingsås pågår från 4 januari 2025 till sommaren 2027.
Källa: Trafikverket, Västtrafik