Läkare på Angered care uppges ha tagit emot 1000 patienter på en månad. Foto: SVT

Läkare tog emot 1 000 patientbesök i månaden

Uppdaterad
Publicerad

En patient var trettonde minut, tio timmar om dagen, utan någon som helst paus. Så många patienter ska läkaren och ägaren till Angered care ha tagit emot under åtta månaders tid.

Vårdcentralen Angered care i Angered i Göteborg fick stänga omedelbart förra året, efter en granskning av Västra Götalandsregionen (VGR). Den ansågs inte säker för besökarna. Västra Götalandsregionen ansåg att vårdcentralens bemanning var så låg att den äventyrade patienternas säkerhet och har nu lagt ett förslag till politikerna på att vårdcentralen skall betala tillbaka 21 miljoner kronor till VGR.

– I det här fallet bedömer vi att det är en skälig summa, säger Ulla Berggren som är en av utredarna på VGR.

Angered Care

Summan bygger på att vårdcentralen borde haft sex läkare, istället för fyra, och två specialistsjuksköterskor till för att inte patienternas säkerhet skulle äventyras. Men regionen förstod aldrig hur låg bemanningen egentligen var.

1 000 patientbesök i månaden

Vi lyckas genom personalen få ut hur många patienter varje läkare tagit emot under Angered cares aktiva tid 2017. Vi kan då räkna ut att ägaren själv, som också arbetade som läkare, tagit emot fler än hälften av de påstådda fyra läkarnas alla patientbesök.

Det betyder i snitt nästan 1 000 patientbesök i månaden. Om han jobbade tio timmar om dagen vardagar, tog han alltså emot en patient var trettonde minut, timme ut och timme in utan någon paus mellan patienterna. Eller för toalettbesök, lunch eller annat som en ägare kan behöva göra.

”Tveksam till att det var så många”

Enligt Läkarförbundet tar man i i överkant om man säger att en vårdcentralsläkare kan ta emot runt 20 patienter om dagen, vilket motsvarar ungefär 400 besök i månaden.

Hur rimligt är det med 1 000 patienter i månaden?

– Det är orimligt. Det är helt orimligt, säger Marina Tuutma på Läkarförbundet.

VGR: ”Inte sett den siffran tidigare”

Även på Västra Götalandsregionen ser man siffran 1 000 patientbesök i månaden som mycket hög.

– Om vi hade fått den siffran till oss så hoppas jag verkligen att vi hade reagerat. Men den siffran har vi ju inte tidigare tittat på, på det sättet. Vi ser aldrig den datan – hur många besökare en speciell läkare har. Vi kan se hur många besök som registreras på en vårdcentral, säger Marie Gustavsson, enhetschef för bland annat primärvård på Västra Götalandsregionen. 

Men om ni inte kan se det i ert larmsystem, vem skall se det då?

– Jag beklagar det. Det är därför vi håller på, tillsammans med dataanalys och ekonomi, och ser vad kan vi skapa för larmsystem, säger Marie Gustavsson.

16 gånger fler besök

Du som besökare på en vårdcentral gör i snitt ett dagtidsbesök per år. Men på den nu nedlagda vårdcentralen Angered care gjorde patienterna, vars journaler granskats, i snitt 16 och ett halvt besök per år.

– Du tjänar ju pengar på om de är olistade. Du tjänar också pengar på om de är listade. Så fort du får ett registrerat besök så får du en ersättning från Västra Götaland, säger Janina Breitner Campopiano.

Ägaren är försvunnen

Varken SVT Nyheter eller Västra Götalandsregionens medicinska experter, som nu anmält honom till IVO, har lyckats nå ägaren till vårdcentralen.

– När våra medicinska rådgivare läst och granskat journaler så kan de ändå se att, i det man kan läsa, det inte har varit några vårdskador. Även om journalerna har varit väldigt undermåliga, säger Marie Gustavsson.

Skulle du säga att den här vårdcentralsägaren har lurat skattebetalarna på pengar?

– Ja det skulle jag vilja säga. Jag hoppas och tror att när han valde att starta en vårdcentral så hade han goda intentioner, då ville han leverera en god vård. Men på det sättet som vården har bedrivits så har han inte gett den vård som patienterna behövde, säger Marie Gustavsson.

Fakta

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Angered Care

Mer i ämnet