När Albin Ekman i slutet av februari skulle ta en tur på en elsparkcykel han hade hyrt slutade det med en olycka.
– Jag kom åkande på en sådan här sparkcykel och var uppe i maxhastighet på ungefär 20 kilometer i timmen. Men från ingenstans så låste sig framhjulet och jag flög över styret, säger Albin Ekman som trots allt klarade sig bra.
Han berättar vidare om olyckan som hände strax utanför Ullevi i Göteborg.
– Jag låg på marken och hade ont och fattade inte var det var. När jag sen tittade på scotern såg jag att den var avstängd och hade tappat kopplingen till min telefon, säger han.
Kompenserad av företaget
VOI vill inte kommentera just fallet med Albin Ekman.
– Tyvärr kan jag inte kommentera enskilda fall, säger Kristina Nilsson som är PR-ansvarig på företaget VOI som hyr ut cyklarna.
Däremot har företaget kompenserat Albin Ekman genom att ge honom tusen kronor att åka elsparkcykel för.
VOI:s support har skrivit till Albin att det rör sig om ett problem med anslutningen som är väldigt ovanligt. Till SVT Nyheter Väst säger VOI att 133 olyckor har inträffat på en miljon turer i hela Europa.
Så får du köra med el-scooter
El-scootern klassas som cykel om den kommer upp i max 20 km/h alternativt max 250 watt. Om en cykel med el-assistans avviker från dessa krav kommer fordonet inte längre anses vara cykel, utan kommer troligen anses vara en moped.
Det är tillåtet att köra på cykelbana. Om det inte finns cykelbana är det tillåtet att cykla på höger sida av körbanan. Detta under förutsättning att hastighetsbegränsningen på körbanan inte är högre än 50 km/h. Körning på trottoarer är förbjudet.
Enligt företagen som hyr ut el-scootrarna så måste man vara 18 år eller äldre, inte vara påverkad av sinnesförändrande medel som tex. alkohol eller droger och hjälm är ett krav. Det är inte tillåtet att åka mer än en person per cykel.
Källor: Transportstyrelsen och Voi