I dag tar det tre timmar att resa mellan Göteborg och Stockholm. Med Götalandsbanan, en ny höghastighetsjärnväg via Borås och Jönköping skulle resan klaras av på två timmar.
Det är tidig morgon och regn i luften när Sara Karlgren går ut mot en av perrongerna på Göteborgs centralstation. Hon gillar idén med snabba tåg till Stockholm.
– Det låter som ett hållbart sätt att resa, säger hon.
Längre in på perrongen står Ann-Charlotte Juliusson med en rullväska. Hon är mer fundersam till höghastighetsbanan och undrar över ekonomin och om det går att hålla restiden till två timmar.
– Ska kommuner vara med och betala vill de ju också att tågen ska stanna där, säger hon.
Halverar restiden
Utöver höghastighetståg planeras det även för snabba regionaltåg på den nya järnvägen. Något som skulle ge nya möjligheter till pendling i Västsverige.
Sträckan mellan Borås och Göteborg är ett av Sveriges största pendlingsstråk. Idag finns bara enkelspår mellan Göteborg och Borås och en stor del av pendlingen sker istället med buss. Vid rusningstid går det i snitt en dubbeldäckare var femte minut. Med ett snabbt regionaltåg på den nya rälsen skulle restiden till Borås bli cirka 30 minuter i stället för en timma.
I fönsterrutorna på buss 100 speglas ljuset från skyltarna i Nordstan. Nima Kadivar tar bussen från Göteborg till plugget på Textilhögskolan i Borås fyra till fem dagar i veckan.
– Jag har inte haft några problem med att åka buss, men det skulle underlätta om det gick snabbare, säger han.
”Lättare att rekrytera personal”
Vart tågen ska stanna är ännu inte bestämt. Alla västsvenska kommuner där banan är tänkt att dras vill ha ett eller flera stopp. I Ulricehamn ser kommunen en möjligheten att växa om regionaltågen stannar till där.
– För arbetsgivare blir det lättare att rekrytera personal hit. För boende blir det lättare att transportera sig om man arbetar eller studerar någon annanstans, säger Mattias Josefsson (S), kommunstyrelsens ordförande.
Den 1 februari kommer frågan om stationerna att klarna något. Då ska Sverigeförhandlingen presentera för kommunerna vilka sträckning och vilka stationer det ska förhandlas om. För att det inte det ska bli problem med kapaciteten på den nya järnvägen så är det, enligt Sverigeförhandlingen, viktigt att skillnader i tågens hastigheter inte blir för stora och antalet stationer hålls nere.
– Det finns en motsättning i hur många stationer man kan ha, säger Mattias Josefsson (S), kommunstyrelsens ordförande i Ulricehamn.
Läs mer om striden om stationerna och planerna för Götalandsbanans sträckning:
Höghastighetsjärnvägen
Målet är att höghastighetstågen ska kunna köra mellan Göteborg och Stockholm på två timmar och mellan Malmö och Stockholm på två och en halv timme. Tanken är att det förutom höghastighetståg som kör i 320 kilometer i timmen även ska köras snabba regionaltåg som kör i mellan 200 till 250 kilometer i timmen på den nya rälsen.
De stationer som förväntas trafikeras av de snabbaste tågen planeras att byggas med plattformar som klarar 400 meter långa tåg, medan övriga stationer byggs med plattformar som klarar 250 meter långa tåg.
Kostnaden för ny höghastighetsjärnväg uppskattas idag till mellan 190 och 330 miljarder kronor.
Källa: Sverigeförhandlingen
Sverigeförhandlingen
Sverigeförhandlingens uppdrag från regeringen är att ta fram förslag för finansiering av höghastighetsjärnvägen och föreslå i vilken ordning den ska byggas. De ska också hitta lösningar för spår och stationer och förhandla fram en medfinansiering.
Sverigeförhandlingen ska även öka kollektivtrafiken och öka bostadsbyggandet med 100 000 nya bostäder.
Uppgiften är att hitta kommuner som gynnas mest av att tågen stannar där.
Den 1 februari ska Sverigeförhandlingen presentera vilken sträckning och vilka stationer de tänker börja förhandla om. Kommuner kommer då att få ett första bud som om bland annat bostadsåtagande och medfinansiering.
Senast den sista december 2017 ska förhandlarna presentera en slutrapport för regeringen. Därefter blir järnvägen en fråga för regering och riksdag.
Källa: Sverigeförhandlingen