Fast det är inte riktigt sant. Google är i dagsläget helt överlägsna Ford och de flesta andra klassiska biltillverkare när det kommer till självkörande bilar.
Om detta med självkör är framtiden vet vi inte, men att drivmedlet i framtidens bilar är annorlunda än i dag, det verkar de flesta vara övertygade om.
Små steg i rätt rikting
Volvo Cars tänker lansera både en ny liten elbil och en större variant 2019. Företaget pratar om räckvidder mellan 30 och 50 mil. Inget som imponerar på Tesla kan man tänka. Men det viktiga är att Volvo nu tar steg, om än små, i rätt riktning.
För övrigt har Volvo aldrig gjort sig kända för att vara föregångare: tänk turbo, tänk framhjulsdrift, men glidit förbi konkurrenterna när man väl bestämt sig.
LÄS MER: Fordonsforskaren: Här finns ingenjörer med hög kompetens
Volvo är litet i den stora världen och har därför tvingats välja bland framtidens alla tekniska spår, och man har valt självkörande bilar och eldrift. (De två övriga fokusområdena är lyckad tillväxt i Kina samt ökad försäljning och ökade marknadsandelar globalt.)
Kinas tur
Brittisk bilindustri hade sin storhetstid på 1950- och 60-talen. Under 70- och 80-talet tog tyska och japanska tillverkare kommandot. Koreansk bilindustri erövrade världen på 90-talet. Nu laddar kinesisk bilindustri för det stora språnget.
Det är i skenet av detta som etableringen av ett nytt kinesisktägt Innovationscenter på Lindholmen i Göteborg ska ses.
Forskning- och utveckling är själva navet i företagen. Det är hit de välutbildade lockas. Det är här framtiden skissas. Det är jobb som inte kan automatiseras.
Med kinesiska Geelys europeiska Innovationscenter placerat på Lindholmen borrar sig den framtida fordonsindustrin allt djupare ner i den göteborgska leran. I Geely-koncernen ingår nu förutom Volvo, sportbilsmärket Lotus, malaysiska Proton, Geely, taxibilarna i London och det helt nya bilmärket Lynk&Co.
LÄS MER: Geely vill ha nationellt testcenter i Göteborg
Och när allt fler bilmärken i koncernen kommer att efterfråga innovationer från Lindholmen stärks Göteborgs position gentemot konkurrenterna.
Såväl i Palo Alto som i Mountain View. Och jobben hamnar på Hisingen istället för i Hangzhou.