Det var förra sommaren som Angelica Engström bokade en resa till Alanya i Turkiet med sin dotter till hösten. Tre månader senare gick resebolaget Detur som resan var bokad igenom i konkurs. Kort efter konkursen fick hon mejl från resebolaget om att pengar för de inställda resorna snart skulle betalas ut.
– Det gick inte så mycket tankar då, jag tänkte att de självklart skulle betala tillbaka för resan, säger Angelica Engström.
Ansökte hos Kammarkollegiet
Men några pengar från Detur kom aldrig, och tre månader senare bestämde hon sig för att ansöka om ersättning i enlighet med resegarantin hos Kammarkollegiet. En vecka senare kom beskedet om att hennes ansökan avvisas.
– De ansåg att jag ansökte fem dagar försent, men jag hade inte fått någon information om att det fanns en tidsram som man behövde ansöka inom.
Efter att hon fått hem att hennes ansökan har avvisats bestämde hon sig för att skicka in en överklagan på beskedet.
– Jag tycker inte att det borde finnas en tidsram, när man ska ansöka om sina egna pengar man har lagt ut. Ansvaret ligger i deras händer att få hjälp att få tillbaka sina pengar.
Flera tusentals ansökningar
Sedan resebolaget Deturs konkurs förra året har Kammarkollegiet fått in 13 200 ansökningar om ersättningar för Deturs inställda resor. För Angelica har den långa processen att få tillbaka sina pengar har påverkat både hennes mående i vardagen och hennes egen ekonomi.
– Jag har sovit dåligt, inte kunnat äta ordentligt, det har påverkat mig psykiskt. Och jag har andra utgifter som jag ligger ute med i och med att jag inte kunnat jobba 100 procent, så det har varit tufft.
Har du någon förhoppning om att få tillbaka pengarna?
– Ja det har jag faktiskt, den är inte stor men det finns en liten förhoppning.
Deturs tidigare ledning har tillbakavisat alla anklagelser om att medvetet ha lurat någon. Kammarkollegiet uppger för SVT att man beklagar regelverket och vill se en förändring.