Detur fick i fjol kritik för inställda resor och bristande information – och för att återbetalningar dröjde till många resenärer som skulle få pengarna tillbaka. Granskningar visade ekonomiska frågetecken och att Detur sålt resor som man redan meddelat flygplatserna var inställda.
I oktober kom kulmen när resenärer låstes ute från sina hotellrum, ledningen gjorde sig oanträffbar – och Detur gick i konkurs.
Efter konkursen har ansökningar om pengar från resegarantin strömmat in till statliga Kammarkollegiet, som fått anställa extra personal för att hantera de 13 200 ärendena – som kan jämföras med ungefär 200 ett vanligt år.
– Det är den största konkurs vi haft, säger Ingela Allenbert, advokatfiskal vid Kammarkollegiet.
Många får pengar
Nu har man börjat fatta beslut i ärendena. Många har kunnat avskrivas eftersom kunder som betalat med kort fått ersättning från kortbolagen. Många har också fått positiva besked om resegarantin, som Jan Gurås i Västerås.
Men för en grupp blir beskedet dystert. Eftersom det gått mer än tre månader sedan resan ställdes in så har de inte rätt till resegaranti. Det drabbar resenärer som Angelica Engström i Vara, som väntat på att få pengar från Detur – och som litade på bolagets utfästelser om att det var på väg.
– I det här fallet sa Detur att de skulle återbetala, det har resenärerna gått och väntat på, och då kan tyvärr tiden för att ansöka om ersättning vara för sent, säger Ingela Allenbert, som beklagar det inträffade och vill se en förändring. (Se video nedan.)
En statlig utredning ser just nu över resegarantin och ska presentera sina förslag i juni. Men det kommer inte att hjälpa de som nu drabbats av Detur-kaoset.
Deturs tidigare ledning har tillbakavisat alla påståenden om att man medvetet skulle ha fört någon resenär bakom ljuset. Tidigare i år köptes varumärket Detur av ett danskt resebolag som i dag använder det i sin verksamhet.