SVT Nyheter har fått ta del av journaler från en asylsökande mamma som gång på gång registreras som patient när hon är inne med sin förkylda son på vårdcentralen Angered care. Hon har symptom som trötthet och mensvärk.
Sonen bokas in flera gånger med bara dagar emellan för nästäppa och en lättare förkylning. Då, 2015, fick vårdcentralen Angered care in 1400 kronor från Västra Götalandsregionen vid varje registrerat besök och patient.
”Satt i system”
Enligt den administrativa personal vi talar med hade vårdcentralsägaren satt i system med återkommande återbesök. Han arbetade även som läkare på vårdcentralen och de vanligaste diagnoserna från honom var, enligt dem, lättare åkommor.
– Vattenkastningsproblem, trötthet, ibland trötthet med yrsel, ångest och huvudvärk, säger Mojgan Khosravani som var den som framförallt arbetade med de asylsökandes handlingar på Angered care.
Ny patient var 15:e minut
När vi anonymiserat får se läkarens schema tar han oftast emot varje patient i 15 minuter, timme efter timme, oavsett vad de söker för och utan paus emellan. Vi har tidigare kunnat avslöja att han under en längre tid tog emot i snitt närmare 1 000 patientbesök i månaden under vårdcentralens aktiva tid 2017. Det är mer än dubbelt så mycket mot vad som är rimligt enligt Läkarförbundet.
– Han gjorde ingenting med dem. Han sade bara: Vad är det med dig, vad vill du? Sjukintyg? Okej.., säger Mojgan Khosravani.
5,4 miljoner kronor
Vi har granskat framförallt 2015, när många asylsökande kom till Sverige. Då hade vårdcentralen cirka 300 patientbesök av asylsökande i månaden. På det fick de in 5,4 miljoner på ett år från Västra Götalandsregionen (VGR). Enligt personalen hade de kontakt med Västra Götalandsregionen om problemen, men de uppger att ingen där gjorde någonting.
– Om en asylsökande söker vård så skickar vårdcentralen in ett fakturaunderlag till asylenheten. Det vi checkar av är att det är en person som får kalla sig asylsökande, säger chefen för asylenheten Thomas Wahlberg.
Systemet bygger helt på tillit
På asylenheten på VGR erkänner man att systemet helt bygger på tillit till att vårdgivarna anger rätt mängd asylsökande.
Men ska ett system med skattepengar bygga på tillit?
– Så är systemet, men naturligtvis går det att missbruka detta system, som alla system. Här är viktigt att vi på VGR ser över hur vi kan kolla detta bättre, säger Thomas Wahlberg.
Vi har under en längre tid sökt ägaren till Angered care utan att lyckas nå honom.