Det handlar om att de som bor eller har företag, samt alla som besöker Backa ska undantas från trängselskattreglerna när de åker in eller ut till stadsdelen.
– Det är jättebra, för vi kan inte åka en minut utan att betala, säger Nadja Stradberg, som bor i Backa.
Nadja Strandberg säger att hon får betala en faktura på nästan tusen kronor varje månad för trängselskatten, och hon menar att det är en viktig fråga för Backaborna, då det begränsar både hennes och andras resande.
– Jag får åka och handla på helgerna istället, för att slippa betala, säger Nadja Strandberg.
Kalle Enelund bor i Backa och är positiv till trängselskatten, men kritisk till att Backaborna får betala mer.
– Jag tycker det är en rimlig åtgärd, för vi känner att vi har fått betala lite mer än folk i stan. Egentligen tycker jag att alla som passerar tätområdena ska betala trängselskatt, men vi ska inte behöva betala för att åka till köpcentret eller till återvinningscentralen, säger Kalle Enelund.
Fortsatt beskattning för pendlare
Genomfarter och pendlare kommer dock fortfarande att beskattas, enligt förslaget som på onsdagen presenterades av infrastrukturminister Anna Johannsson (S) och finansminister Magdalena Andersson (S). Förslaget innebär att det kommer byggas fem kontrollstationer väster om stadsdelen, och det är bara om man passerar en av dem, samt en av de befintliga betalstationerna inom loppet av en halvtimme som man kommer få betala. Något som välkomnas av Blagoje Trapovski, som bor i Biskopsgården, men som har ett grönsaksland vid Tagenevägen som han besöker varje dag.
– Det är jättejobbigt. När jag ska dit måste jag parkera bilen på en bensinstation en bit därifrån och promenera, och det är ännu värre om jag har något tungt jag ska bära, som jordsäckar. Och jag känner många där som inte åker till sina grönsaksland under dagtid, utan väntar till kvällen så de ska slippa trängselskatten.