Under senare tid har Transportstyrelsens kundtjänst fått ta emot fler klagomål än vanligt. Fler människor än vanligt har inte betalt sina trängselskattsavgifter i tid och då fått en Tilläggsavgift på 500 kronor.
– Man har missat att hantera sina beslut om trängselskatt i sina digitala brevlådor, säger Jonas Maran, verksamhetsutvecklare på Transportstyrelsen.
Har folk varit förbannade?
– Mycket upprörda, ja. Upprörda över att man inte riktigt har förstått vad den digitala brevlådan innebär i form av att ta emot brev från myndigheter, säger Jonas Maran.
”Har inte förstått”
Runt 2 000 000 svenskar har skaffat sig en digital brevlåda Många myndigheter skickar därför numera meddelande digitalt istället för på papper, däribland Transportstyrelsen.
De skickar numera bland annat ut beslut om trängselskatt digitalt. Något som väldigt många missat.
– Man har inte vant sig och eller inte helt klart förstått vad det innebär att teckna avtal för en digital brevlåda, säger Jonas Maran.
22 000 fler har fått tilläggsavgift
Normalt sett är det drygt 40 000 personer i Stockholm och Göteborg som inte betalar trängselskatten i tid och som därför får betala en tilläggsavgift på 500 kronor. I mars var det närmare 62 000. 22 000 fler än vanligt alltså. De flesta i Stockholm, men det har skett en rejäl ökning även i Göteborg.
– Jag kan säga 7000 fler har fått tilläggsavgift i Göteborg, säger Jonas Maran.
Beror de på införandet av digitala brevlådor?
– Ja, det kan man säkert säga, säger Jonas Maran.
Anledningen till hans påstående är att det sedan länge konstant har varit 3,2 procent av alla som skall betala trängselskatten som inte gjort det i tid. I mars var det 5,7 procent som var försenade, vilket en ökning på 2,5 procentenheter gentemot en normal månad.
Måste betalas
Det är nästan 11 000 000 kronor mer i tilläggsavgifter, varav göteborgarna står för för nästan 4 000 000 kronor, som Transportstyrelsen fått in bara för att systemet med digitala brevlådor inte har blivit naturligt för folk att använda än.
– Vi tar till oss av kritiken och vi förstår att man blir upprörd över att man inte har förstått vad det innebär, säger Jonas Maran.
Detta att ni har förståelse över att det finns utrymme för missförstånd. Innebär det att man inte behöver betala de här tilläggsavgifterna?
– Nej, de kommer att behöva betalas, säger Jonas Maran.
De tilläggsavgifter som Transportstyrelsen fått in i mars handlar om passager gjorda i december förra året och som skulle varit betalda i februari.
– Vårt mål är att digitalisera hela vårt aviseringsflöde på Transportstyrelsen. Så det är vår högsta önskan att det skall komma att fungera efter de svårigheter som funnits nu, säger Jonas Maran, verksamhetsutvecklare på Transportstyrelsen.
Digitala brevlådor
- Flera myndigheter och företag väljer numera att skicka ut sin post digitalt.
- Skaffar man en digital brevlåda får man sin post digitalt i stället för på papper i brevlådan. Det finns i dag minst fyra olika digitala brevlådor på marknaden att välja bland.
- Du registrerar din brevlåda på brevlådeoperatörens hemsida. Tjänsten är gratis.
- De olika digitala brevlådorna har olika rutiner för att meddela när du har fått post. Det kan vara sms eller mejl.
- Du loggar in till din digitala brevlåda med hjälp av e-legitimation, exempelvis bank-id.