Redan 2002 stod brobygget med i Miljöpartiets budget och det var när alliansen också la in det i sitt budgetförslag förra året som cykelbron fick en bred majoritet Göteborgs stads kommunstyrelse. Under torsdagens kommunfullmäktige fattades slutligen beslutet att bygga bron, något som GP var först med att berätta om. Och det var med en stor majoritet som förslaget röstades igenom, bara Demokraterna röstade emot.
– Det är efter en lång och trägen kamp som vi fått det igenom förslaget, säger kommunrådet Karin Pleijel (MP).
Det har varit många aspekter att ta hänsyn till. Karin Pleijel berättar att de har fått tampats med sjöfartens intressen och att sju olika lägen för brofästena som har utretts. De slutgiltiga platserna blev Packhuskajen i centrum och Hugo Hammars kaj på Lindholmen.
Lika lång tid att bygga som Hisingsbron
Planeringen och bygget av bron har fått en maxbudget på 900 miljoner kronor och trafikkontoret har bedömt att det kan ta mellan 10 – 12 år innan cykelförbindelsen står färdig för trafik. Men trafiknämnden tror att det kan gå snabbare än så.
– Vi tycker inte att det finns någon anledning till att det ska ta längre än vad bygget av Hisingsbron gjorde, säger Karin Pleijel.
Spårvagnstunnel blir verklighet
Efter kvällens kommunfullmäktige står det även klart att det blir en tunnel under älven för spårvagnstrafiken. Under två har spårvagnsförbindelsen till Lindholmen utretts och alternativen har varit tunnel, en öppningsbar tolv meter hög bro eller en 27 meter hög fast bro.
Tunneln som det nu beslutats om ska enligt planerna stå klar om fjorton år och beräknas kosta 4,5 miljarder. Exakt vilka hållplatser tunneln ska gå emellan är inte helt klart, men det kan bli Linnéplatsen och Stigberget.
”Behöver kapaciteten”
– Beräkningar visar på en enorm expansion av centrum och det kommer vara ett fortsatt tryck på snabb förflyttning, vi behöver kapaciteten, säger Karin Pleijel (MP).
I klippet nedan kan du se de alternativ som presenterats för nya spårvagnsförbindelsen.