Tidigare studier som gjorts om inställningen till bildelning har gjorts i städer med mer än 1 miljon invånare. Men i Sverige går inte de resultaten att använda, befolkningen i mindre städer har helt andra rörelsemönster och krav på sina transporter.
Målet är att uppnå en attitydförändring till bilägandet.
– Vi kommer att behöva ett antal ”familjer” som deltar i studien, säger Ulrika Lundh Snis som är forskare i informatik och en av projektledarna på Högskolan Väst. En familj är inte just en kärnfamilj, utan kan vara utvidgad till att omfatta massor av släktingar. Eller det kan vara en grupp studenter som är en familj.
Vardagsresor kommer att observeras
Den som deltar i studien får dock finna sig i att få sina resvanor ordentligt kartlagda. De kommer att djupintervjuas, men också att få sina vardagsresor
grundligt observerade av forskarna.
– Jag tror att trollhätteborna är nyfikna och vill vara med i detta, säger kommunstyrelsens ordförande Paul Åkerlund (S). Trenden går mot en större öppenhet för nya sätt att resa och där är vi inget undantag, trots den starka kopplingen till bilindustrin.
Vill skapa delningstjänster
Och även bilindustrin är faktiskt med i projektet. Trots att de syftar till att färre ska vilja köpa en bil.
– Vi är inte bara en biltillverkare utan vill också sälja tjänster som är kopplade till transporter, säger Nadia Kabir som är projektledare på Nevs. Vi hoppas kunna lära oss mer om vilka tjänster som faktiskt går att använda.