Bohusläningen satsar i Lysekil, där de startar upp en ny redaktion. Foto: TT/Anders Persson/Svenska kyrkan/Faksimil från Bohusläningen

Bohusläningen öppnar redaktion i Lysekil

Uppdaterad
Publicerad

Bohusläningen satsar på kustkommunerna och öppnar lokalredaktion i Lysekil.

– Vi tror stenhårt på att innehåll säljer, säger Ingalill Sundhage, ansvarig utgivare på Bohusläningen.

Förutom Lysekil är det tänkt att prenumeranterna i Sotenäs, Tanum och Munkedal ska dra nytta av denna satsning, samtidigt lägger moderbolaget Stampen Local Media (SLM) tre annonstidningar i malpåse.

– SLM har bestämt sig för att satsa på prenumererade produkter. Även om papperstidningen går svagt i dag så är e-tidningen väldigt framgångsrik, säger Ingalill Sundhage.

Stampen Media

Ni har bestämt att dela ut papperstidningen med posten på många orter, hur stämmer det med en journalistisk satsning?

– Många får då papperstidningen sent, visa får den dagen efter, men 2019 är en papperstidning ett långsamt sätt att leverera nyheter. Vi kommer att fortsätta dela ut tidningen där det är lönsamt.

Redaktionslokaler har man redan i Folkets Hus i Lysekil, dessa ska befolkas av två reportrar, en videoreporter samt en sportchef.

– Under sommaren hoppas vi att alla är på plats, säger Ingalill Sundhage.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Stampen Media

Mer i ämnet