Marcus Ryberg är en av få hett eftertraktade cykeltekniker Foto: SVT

Brist på cykeltekniker

Uppdaterad
Publicerad

Tekniken för cyklar utvecklas i en rasande fart och de blir allt mer avancerade. Men verkstäder har svårt att hitta utbildad personal som kan jobba som cykelreperatörer. – Det är en viss kannibalism inom branschen och man försöker gärna ta folk som har varit med ett tag, säger Marcus Ryberg på Sportsons cykelverkstad.

Just nu är det den mest intensiva perioden på året för cykelaffärer och verkstäder. Men samtidigt som man staplar cyklar som ska lagas på höjden för att få plats med dem, kan det var svårt att hitta personal.

En av anledningarna är den tekniska utvecklingen som snabbt går framåt. Men intresset för cykling har också ökat på senare år. Det gör att det ställer större krav på de som ska reparera och serva cyklar.

– Vi ska kunna mer i dag. Allt från enkla gamla damcyklar till högteknologiska moderna cyklar och då kan det var hydralik, elektriska växlar och sedan har också elcyklarna kommit stort på senare år, säger Marcus Ryberg på Sportsons cykelverkstad.

Kannibalism inom branschen

Men den tekniska utvecklingen ställer också till problem. För Marcus Rydberg och andra kan det vara svårt att få tag på kompetent personal som kan komma igång och jobba snabbt. Därför håller de koll på vad som finns i deras närhet.

– Det är en viss kannibalism inom branschen och man försöker gärna ta folk som har varit med ett tag. Alla har också bra koll på sina konkurrenter och vem som jobbar var och det blir en huggsexa om folk, säger han.

Och läget i branschen gör att många nu eftersöker en utbildning.

– Någon slags certifiering för oss cykelreparatörer skulle vara bra, säger Ryberg.

”Vi är lite desperata”

För intresseorganisation Cykelbranschen kommer det inte som en nyhet och de har arbetat med att få till utbildningar i olika nivåer som det till exempel finns i Danmark. Men de har fått avslag varje gång i fyra år.

– Vi är lite desperata och mycket besvikna på Yrkesnämnden. Eleverna som utbildas skulle få jobb direkt. Vi kan inte ta in folk från gatan längre, utan det krävs personer med utbildning och en viss kunskapsnivå, säger Joakim Stenberg, som är vd för Cykelbranschen.

Ett ökat cykelpendlande i städerna och en pågående elcykelboom är några faktorer som banat väg för ett samhälle där cykeln blir ett självklart transportmedel.

– Vår bransch skriker efter kompetenta cykeltekniker som kan hantera service och underhåll till de allt mer avancerade cyklarna, och elcyklarna som blir allt vanligare, säger Joakim Stenberg.

Med det läget får Marcus Ryberg ofta lägga mycket tid på att hitta nya kollegor. 

– Vi får intervjua så mycket folk som möjligt och få in dem att provaarbeta. Sedan får vi träna upp folk och lära dem yrket, säger han.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.