Kollektivtrafikstjänsten ”Buss on demand” finns nu i Marks kommun. Den beställningsbara bussen kommer köra mellan Örby, Kinna och Skene och gå jämte den ordinarie kollektivtrafiken fram till sommaren 2024.
Satsningen grundas i ett uppdrag från infrastruktur- och kollektivnämnden i regionen som främjar innovationer som kan leda till ett hållbart resande. Förhoppningarna är att tillgängligheten med en beställningsbuss gör att fler väljer bort bilen.
Ser ett behov
De beställbara bussarna har redan testats i Ulricehamn under hösten och nu har man utökat tjänsten till ytterligare orter. Att det blev just Mark som får testa tjänsten härnäst har med behovet att göra.
– Vi har valt områden utifrån en lagom nivå på resandet, ställen där det reser ganska många men inte tillräckligt många för att berättiga en tät och heltäckande kollektivtrafik. Då tror vi detta kan fungera bättre, säger Per Nyrenius, utvecklingsledare på Västtrafik.
Tillsammans kommer de två testperioderna i Ulricehamn och Mark att kosta omkring sju till åtta miljoner kronor.
Skräddarsydda avgångar
Istället för en färdigordnad tidtabell kommer resenärerna nu själva kunna skräddarsy sina avgångar. Avsikten är att en buss ska finnas på plats 10 till 20 minuter efter bokad resa, och om fler ska åt samma håll åker man tillsammans.
Genom att logga in i applikationen kan resenärer välja mellan befintliga busshållplatser, men även ett utbud av virtuella hållplatser som endast syns i appen. Den dubblade tillgängligheten hoppas man ska leda till att fler väljer hållbart resande.
Liknande tjänster i landet
Västtrafik är inte ensamma om att testa kollektivtrafik på beställning. I bland annat Värmland och Sundsvall har man testat och fortsatt köra efter invånarnas personliga behov.