Under tisdagen beslutade byggnadsnämnden att fortsätta planerna med den planerade linbanan i Göteborg och ta fram detaljplaner kring hela sträckningen.
– Det är en första del av förverkligandet av det här projektet. I praktiken betyder det att vi nu ska ta fram detaljplanerna inom två år, säger projektledare Inger Bergström.
Började som medborgarförslag
Redan 2013 började trafiknämnden utreda medborgaridén om en linbanelinje i Göteborg. Processen har varit lång och i oktober förra året tog kommunstyrelsen beslut om att börja planera hur satsningen på en linbanelinje i Göteborg ska genomföras.
Nu har byggnadsnämnden gett grönt ljus för att ta fram detaljplaner kring varje etapp av banan från Järntorget till Wieselgrensplatsen.
Anledningen till att flera detaljplaner tas fram parallellt är att tjäna tid. Linjen ska nämligen vara klar till 2021, lagom till Göteborgs 400-årsjubileum.
– Men nästan alla våra detaljplaner blir överklagade, säger hon.
Lundby till Wieselgrensplatsen - en kritisk sträcka
Och det är något som kan sätta käppar i hjulen den tidplanen. Sträckan Lundby – Wieselgrensplatsen kommer sannolikt att överklagas, menar Inger Berström. Längs den etappen finns nämligen ett flertal bostäder som gondolerna är tänkta att passera.
Samtidigt säger hon att gondolerna ska passera på behörigt avstånd från göteborgarnas fönster.
– Jag tror att det för det mesta kommer att ligga 40-50 meter bort. Vi kommer nog inte heller ha glasgolv i gondolerna så det blir en liten insynsfaktor. Det som eventuellt kan bli ett problem är att det kan vandra skuggor mot husen. Så det får vi titta mer på, säger Inger Bergström.
– Men vi har en tidplan som är sådan att vi måste börja bygga direkt detaljplanen är klar. Överklagas den får vi skjuta fram det.
Kan försenas i två år
Om en eventuell överklagan går vidare i alla instanser kan det innebära en fördröjning med upp till två år efter utsatt tid.
– Vi tror vi att vi har lyckats lägga linbanan så att den ska störa så lite att stadens intresse kommer att vinna vid en överklagan, säger Inger Bergström.
Linbanan i korthet
Gondolerna ska gå sträckan Järntorget-Lindholmen-Lundby-Wieselgrensplatsen. De ska åka på 40-50 meters höjd mellan de nästan dubbelt så höga pelarna. Det beräknas gå en gondol var 40:e sekund som har kapacitet för att transportera cirka 20-30 personer. Det betyder 2.000-3.000 resenärer i timmen – motsvarande en spårvagnslinje som går var sjätte minut.
Prislappen: 1,1 miljarder. En finansiering som bland annat förhandlas med staten.