På kort tid har räddningstjänsten i Södra Älvsborg fått släcka två bränder som startat i ett självantänt cykelbatteri. Enligt en rapport från MSB har det mellan 2018 och 2022 startat 230 bränder i sparkcyklar, cyklar och hoverboards. En stor majoritet av dessa bränder har inträffat vid laddning av batterier.
Enligt brandingenjören Peder Liljeroth är det dock inte en utveckling man ser som särskilt problematisk – då antalet tillbud fortfarande är relativt låg sett till antalet produkter som finns i bruk.
– Vi ser det inte som ett jättestort problem men det är däremot så att röken vid dessa typer av bränder är särskilt farlig för den är väldigt giftig, säger han.
Kan återantända
Dessutom kan bränder enligt Peder Liljeroth starta i batterier ett tag efter att de skadats av exempelvis en smäll. Om ett batteri fattar eld kan de också efter att de släkts återantändas och behöver därför kylas ned noga.
– Det är också viktigt att batteriet är CE-märkt och av bra kvalitet, säger han.
Se brandingenjörens ge sina tips för säkrare laddning i klippet ovan.