Brandingenjör Peder Liljeroth står framför brandbilar i vagnhallen på Södra Älvsborgs brandstation. Han håller i ett cykelbatteri.

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
I klippet: brandingenjören Peder Liljeroth på Södra Älvsborgs räddningstjänst ger sina tips på hur man laddar sina batterier säkrare. Foto: Astrid Wickström/SVT

Cykelbatterier kan självantända – så går det att undvika

Publicerad

Bränder i el-cykel- och sparkcykelbatterier blir vanligare i takt med att försäljningen av produkterna ökar. Enligt brandingenjören Peder Liljeroth är det viktigt att tänka på hur, när och var man laddar sina batterier.

På kort tid har räddningstjänsten i Södra Älvsborg fått släcka två bränder som startat i ett självantänt cykelbatteri. Enligt en rapport från MSB har det mellan 2018 och 2022 startat 230 bränder i sparkcyklar, cyklar och hoverboards. En stor majoritet av dessa bränder har inträffat vid laddning av batterier.

Enligt brandingenjören Peder Liljeroth är det dock inte en utveckling man ser som särskilt problematisk – då antalet tillbud fortfarande är relativt låg sett till antalet produkter som finns i bruk.

– Vi ser det inte som ett jättestort problem men det är däremot så att röken vid dessa typer av bränder är särskilt farlig för den är väldigt giftig, säger han.

Kan återantända

Dessutom kan bränder enligt Peder Liljeroth starta i batterier ett tag efter att de skadats av exempelvis en smäll. Om ett batteri fattar eld kan de också efter att de släkts återantändas och behöver därför kylas ned noga.

– Det är också viktigt att batteriet är CE-märkt och av bra kvalitet, säger han.

Se brandingenjörens ge sina tips för säkrare laddning i klippet ovan.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.