Det var i november förra året som en lastbil och en personbil krockade på Stallbackabron i Trollhättan. Kollisionen skickade lastbilen in i broräcket och enligt förundersökningen ledde det häftiga brandförloppet som följde till att chauffören – en 42-årig man från Ukraina – avled.
– Att förloppet blev så våldsamt är extremt ovanligt vid en trafikolycka, säger Mattias Strömgren, expert vid MSB som bidragit till polisutredningen, till SVT.
– Bränsletankarna trycktes troligtvis ihop vid kollisionen med räcket och pressade ut dieseln, ungefär som när man stampar på en läskburk. Det var därför brandförloppet blev så häftigt, säger han.
Dieseln bildade ett moln runt lastbilen
Dieseln spred sig i ett dimmoln runt lastbilen och på bråkdelen av en sekund senare antändes fordonet i en explosionsartad förbränning.
Enligt förundersökningen förbränns finfördelad diesel 100 gånger snabbare än vid motsvarande mängd i en pölbrand och ”effektutvecklingen når sitt max omedelbart efter antändning”.
– Det som dessutom förstärkte effekten var att lastbilen hängde uppe på bron och att dieseln kunde brinna fritt utan att nå marken, säger Mattias Strömgren.
Branden trolig dödsorsak
Förstärkande var även att lastbilen var fulltankad vid olyckstillfället och som SVT tidigare har rapporterat hade räddningstjänsten en svår uppgift i att släcka branden och bärga fordonet.
Föraren i personbilen som svängde över i motsatt körfil har erkänt att han var drogpåverkad vid olyckan, men nekar till att ha vållat lastbilschaufförens död.