Att hamnarna är igång är avgörande för att stora delar av svensk handel och samhällsservice ska fungera och Göteborgs hamn menar nu att frågan om säkerhet är högaktuell.
– Vi har en krisledning igång och är mer observanta, säger Thomas Fransson, hamnskyddschef.
Vilken skyddsnivå som ska gälla i hamnarna nationellt bestäms av Polisens nationella operativa avdelning, NOA, tillsammans med Transportstyrelsen. Skyddet finns på tre nivåer och ligger nu på den lägsta nivån. Men fyra av Sveriges sex största hamnar uppger i SVT:s enkät att de själva har valt att öka fokuset på säkerhet.
”Onormala aktiviteter”
I Göteborgs hamn har säkerhetsarbetet skärpts sedan invasionen av Ukraina, i Trelleborg och Luleå har hamnarna sedan en längre tid ett ökat fokus på säkerhet, medan hamnbolaget CMP i Malmö har skärpt fokus på “säkerhet, cyberattacker och onormala aktiviteter”.
Från Stockholms och Helsingborgs hamnar är svaren att man kontinuerligt jobbar med säkerhet, men de vill inte ge närmare kommentarer om säkerhetsarbetet.
Ökning av riskobservationer
Två av hamnarna – Göteborg och Luleå – ser en ökning av så kallade riskobservationer sedan kriget i Ukraina bröt ut. Det kan exempelvis handla om iakttagelser av drönare eller av personer som uppehållit sig på platser som avvikit från det normala.
– Nu märker man att både allmänhet, anställda och de som jobbar i våra terminaler har en benägenhet rapportera in fler saker, säger Thomas Fransson.
Även Älvsborgs amfibieregemente, som har hand om försvaret av leden in till Göteborgs hamn, uppger att Försvarsmakten har märkt en liknande ökning.
Så kan Nato-medlemskap påverka
Hamnarna har också fått frågan om hur ett Nato-medlemskap kan påverka hamnarna och deras säkerhetsarbete, här svarar de flesta antingen att det inte påverkar hamnens verksamhet eller att det är för tidigt att svara på.
I Göteborgs hamn säger hamnskyddschefen att de är vana att öva med Nato och att ett medlemskap kan öka säkerheten för hamnarna.
Hamnarna i enkäten
SVT skickade enkäten till Sveriges sex största hamnar, räknat i gods över kaj (i ton): Göteborgs hamn, Trelleborgs hamn, Stockholms hamnar, Helsingborgs hamn, Luleå hamn, och hamnen i Malmö (CMP).