Att ta sig fram i trafiken på cykel är inte riskfritt – sedan 2012 har 108 cyklister dött och nästan 50.000 skadats i Sverige. Trots det slarvar många med cykelhjälmen. I genomsnitt använder bara tre av tio svenskar hjälm när de cyklar, och på flera håll i Västsverige är de ännu färre. Det visar nya siffror från NTF, Nationalföreningen för trafiksäkerhetens främjande.
För låg nivå
De varnar nu för att riksdagens trafiksäkerhetsmål för 2020 kan bli svårt att nå: Att antalet dödade ska halveras och antalet skadade minska med en fjärdedel från 2007, och där hjälmanvändning är ett steg i arbetet.
– Hjälmanvändningen är inte på den nivå man vill att den ska vara för att Sverige ska nå de mål som satts upp om så få döda som möjligt i trafiken, säger Cecilia Friis, projektledare på NTF Väst.
– Man tror inte att vi kommer att nå målen om vi inte gör något, om inget drastiskt sker.
Under rikssnittet
I storstäderna använder fler cykelhjälm än i mindre städer generellt. Men samtidigt finns stora skillnader mellan kommunerna i Västsverige. I Göteborg, Ale och Stenungsund har fler än varannan cyklist hjälm, medan färre än två av tio har det i Borås, Svenljunga och Alingsås.
Enligt Cecilia Friis är fåfänga en bov som får många att avstå cykelhjälm.
– Man tycker att det är obekvämt, krångligt och tror kanske att ”det inte händer mig”. Och så krävs kanske snyggare hjälmar som tilltalar folk ibland vill jag tro att det är så enkelt, säger hon.
Öppnar för hjälmtvång
NTF Väst ser flera sätt att öka hjälmanvändningen. Bland annat tycker de att hjälmlagen kan ses över, och kanske börja gälla vuxna och inte bara barn under femton år som den gör idag.
– Vi måste göra något annorlunda än vi gjort hittills, och en hjälmlag skulle kunna vara en sådan väg. Jag tror att man överlag behöver prata om hjälmanvändning, och att skolan kan vara en arena. Föräldrar har ett stort ansvar. Och kommunen som jobbar för att öka cyklandet har ett ansvar för att ta med de här frågorna, säger Cecilia Friis.
Hoppas på skideffekten
Bland skidåkare har hjälm blivit mycket vanligare de senaste åren, något som får NTF Väst att betona vikten av cykelhjälmars utseende.
– För bara några år sedan hade knappt någon skidhjälm i slalombacken, utom möjligtvis barnen. Sedan väldigt hastigt blev det en förändring. Och nu är det mer udda att inte ha det.
– Så det kan väl vara en utmaning för cykelhjälmstillverkare – ta fram bra snygga hjälmar som folk vill ha, avslutar Cecilia Friis.