• Viktigt meddelande:

    Viktigt meddelande till allmänheten i Skelleftehamn och Örviken i Skellefteå kommun, Västerbottens län. Det brinner i ett industriområde med kraftig rökutveckling till följd. Räddningsledaren uppmanar alla i området att gå inomhus och stänga dörrar, fönster och ventilation. För mer information lyssna på Sveriges Radio P4 Västerbotten.

Ett barn spelar datorspel. Foto: TT

Datorspelande barn bättre på engelska

Uppdaterad
Publicerad

Ny studie från Göteborgs Universitet och Karlstad Universitet visar att datorspelande leder till bättre kunskaper i engelska.

Framförallt handlar det om ordförrådet som förbättras hos de barn som ofta spelar interaktiva engelska datorspel.

– Betydelsen av att komma i kontakt med engelska utanför skolan, genom att exempelvis läsa på engelska eller som här, spela datorspel, betyder mycket vad gäller de ungas engelska ordförråd. Det får också positiva effekter på det som händer i klassrummet i skolan. Engelskämnet i skolan och den engelska de unga möter och använder på fritiden är inte två skilda världar, säger Liss Kerstin Sylvén som är docent i ämnesdidaktik med inriktning mot språk vid Göteborgs Universitet i ett pressmeddelande.

Studien är gjord med 76 ungdomar i åldrarna 10 till 11 år och visar också att de mest effektiva spelen är så kallade Massively multiplayer online role-playing game (MMORPG), som bygger på att ett stort antal spelare interagerar med varandra i ett rollspel över nätet.

Skillnad mellan könen

Studien visar att det finns en betydande skillnad mellan könen vad gäller datorspelande. Medan pojkar i snitt spelar 11,5 timmar i vecka lägger flickor 5,1 timmar. Däremot ägnar sig flickor åt andra språkrelaterade aktiviteter på nätet. Till exempel sociala medier så som Facebook där flickor lägger 11,5 timmar i veckan och pojkar 8 timmar.

Fakta

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.