Konsumentverket har fått in ett 80-tal anmälningar mot Förebygg Norden AB. Även Konsument Göteborg har fått ett antal samtal, ett tiotal, från personer som känner sig lurade av företaget.
– Hos oss är företaget känt för aggressiv telefonförsäljning. De verkar rikta in sig på äldre och människor som inte har svenska som modersmål och de försöker sälja sina produkter genom att väcka oro, säger rådgivaren från Konsumentrådgivning i Göteborg, Maud Öhlund.
Enligt Maud Öhlund behövs företagets produkter inte för de personer som hört av sig.
– Det är ju personer som bor i hyresrätter som har ingått de här avtalen. Men deras fastighetsägare har ju redan ett ansvar att sköta brandsäkerheten. Sedan erbjuder ju företaget en sms-tjänst som kostar pengar, säger hon.
”Talar fort och aggressivt”
Maud Öhlund är kritisk både mot Förebygg Norden AB och mot telefonförsäljning i allmänhet.
– Vi är kritiska just för att de talar väldigt fort och det är svårt att hänga med om du hör lite sämre eller har svårt att förstå språket. Du ska försöka förstå all den informationen du får i ett rasande tempo och försäljningen är ofta otydlig och framförallt aggressiv.
Enligt Maud Öhlund hör folk av sig till Konsument Göteborg efter att de fått fakturor de inte förstår varför de har fått.
– Vi ber dem skicka oss en ljudfil som de får från företaget och sedan lyssnar vi på den. Är det då tydligt vad som sägs och att det finns tydliga ”ja”. Då är det inte mycket vi kan göra. Men om det är en otydlig ljudfil, till exempel att du kan höra att personen inte är med på vad som sägs, då kan vi gå in och försöka förmå företaget att backa.
Vad krävs för att komma åt problemen?
– Det är en lagändring på gång. Om den går igenom kommer det i framtiden att krävas att företagen skickar hem papper som ska skrivas på och att avtalet inte gäller förrän det är gjort. Det här hoppas vi mycket på, säger Maud Öhlund.
Företaget nekar
Vd:n för Förebygg Norden AB, Johan Hilding, förnekar att man skulle rikta in sig på vissa målgrupper.
– Det är helt fel och är bara ett rent och skärt antagande som någon gjort utan grunder. Sanningen är att vi säljer inte till någon över 75 år och är det så att det finns språkbarriärer så ska det vara supertydligt att allt framgår. Skulle det bli problem i ett sådant fall då tar vi extra stor hänsyn till deras situation och det har vi hur många kvitton på som helst.
Johan Hilding menar i allmänhet att man jobbar mycket aktivt för att alla kunder ska bli nöjda och att de som inte är det ska kunna få hjälp med att häva avtalen.