Flera företag i Strömstad har under året tappat uppemot 85-90 procent av sin omsättning. I det perspektivet har det gått bra för Strömstad spa och resort, där kan man nu se tillbaka på ett år där ”bara” halva omsättningen försvann.
Annika Fritzén, kreativ chef, ser två bakomliggande faktorer: att man vågade ställa om mot den svenska marknaden snabbt och att företagen inom besöksnäringen i Strömstad började samarbeta.
– Destinationen Strömstad är viktigare än oss, det är lite hemskt att säga så men man måste förstå att det är så, säger hon.
Osäkerhet inför 2020
Vad 2021 kommer bära med sig för kommunen kan ingen veta, men oron finns för en stor arbetslöshet.
Annika Fritzén känner sig säker på att mötes- och konferensverksamheten inte kommer att återgå till något normalläge och att det därför är viktigt att hitta andra marknader som kan fylla det tomrummet.
Så du är positiv inför nästa år?
– Ja det är jag, men det är inte alltid lätt. Men mindsetet är viktigt, vi måste tro på oss själva, säger hon.