Till hösten öppnar en ny kommunal lågstadieskola, och året därpå en mellan- och högstadieskola på det gamla regementsområdet i Kviberg. Här kommer 700 elever att rymmas, i en skolmiljö där mindre arbetsrum varvas med stora, öppna ytor. Rektor Mikael Parknäs menar att klassrum och traditionell katederundervisning har blivit omodernt.
– Detta är en skola som är byggd i digitaliseringens tidevarv, säger han.
IT-verkstad och 3D-skrivare
Målet med utformningen är att eleverna ska vara aktiva och själva kunna påverka sin egen utbildning. I ett så kallat makerspace, en sorts it-verkstad, ska eleverna lära sig att arbeta med 3D-skrivare, och de egna surfplattorna ska användas för att söka information och kommunicera med lärare och andra elever. Modellen är bland annat inspirerad av den kommunala Glömstaskolan i Huddinge.
– Det här är ingen rocket science, allting finns idag på olika skolor i olika former. Vi plockar det bästa från olika världar, säger Mikael Parknäs.
Tror på åldersblandade grupper
Trygghet för eleverna, som kommer att arbeta i åldersblandade grupper utan att ha ett eget klassrum att gå till, vill man skapa genom att ge varje elev ett tydligt schema, och nära kontakt med flera lärare i undervisningen.
Kvibergsskolan kommer att ha en särskola med plats för 15 elever. Den varierade miljön i skolbyggnaderna gör att eleverna kan välja mellan öppna ytor och mindre, stängda rum. Mikael Parknäs är inte orolig för att mindre utåtriktade elever skulle kunna bli mer isolerade än i traditionella klassrum.
– Vi går ifrån en sorts kollektiv lösning till en individuell lösning, där varje elev får sina behov tillgodosedda, säger han.