Catarina Player-Koro har forskat på digitalisering inom skolan. Foto: Göteborgs Universitet

Forskare kritisk till skolans digitalisering

Uppdaterad
Publicerad

Riktlinjerna från Skolverket är tydliga – skolan ska digitaliseras. Samtidigt är beläggen för att digitala verktyg förbättrar utbildningen svaga. – Det finns en övertro på att digitaliseringen ska revolutionera skolan, säger Catarina Player-Koro, som forskar på ämnet.

Catarina Player-Koro är universitetslektor i pedagogiskt arbete och doktor i informationsteknik. Hon menar att förväntningarna på hur digitaliseringen ska kunna utveckla skolan länge har varit för höga.

– Problemet är att tekniken inte gör något på egen hand. Vi måste tänka igenom vad det är vi vill åstadkomma i skolan, inte använda tekniken för användandets skull, säger hon.

Forskning visar splittrade resultat

Forskare på Örebro Universitet har under tre år studerat 23 skolor som infört så kallad 1:1-undervisning – ett digitalt verktyg per elev. Resultatet visar att vissa skolor upplevt att elever blivit bättre på att söka information, presentera resultat och att kontakten mellan elev och lärare ökat.

Andelen nöjda elever och lärare varierar dock mellan 31 och 82 procent. Det är en större skillnad än innan 1:1 infördes. Hälften av pedagogerna och 30 procent av eleverna upplever att de digitala verktygen ger en ökad stress, ofta kopplad till distraktion från sociala medier. Tekniken har även gett skolorna ökade kostnader, som ger mindre lärartid.

Förändrat arbetssätt ger nöjda elever

På de skolor där eleverna är mest nöjda och resultaten har förbättrats mest uppger lärarna att de har förändrat sina arbetsmetoder. Man har större andel grupparbete och enskilt arbete än de skolor där eleverna är minst nöjda och resultaten har förbättrats minst. Catarina Player-Koro menar att det är fungerande arbetssätt, inte digital teknik, som avgör hur bra undervisningen är.

– Vill man modernisera skolan behöver man titta på andra saker. Exempelvis sättet att examinera kunskap, som har jättestor påverkan på vad man gör på lektionerna. Lärare måste anpassa sig efter vad som kommer på de nationella proven.

”Vad är alternativet?”

Mikael Parknäs är rektor på Kvibergsskolan, som ska vara anpassad efter ett digitalt arbetssätt. Han håller med Catarina Player-Koro om att det måste finnas en genomtänkt strategi bakom teknikanvändandet. Samtidigt säger han att riktlinjerna från Skolverket är tydliga – skolan ska digitaliseras, vare sig skolorna vill eller inte.

– Vad är alternativet? Eleverna lever i en digital tid, de måste lära sig att hantera både för- och nackdelar med det, säger han.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.