Redan 1955, för sextio år sedan, började E6:an byggas norrut som motorväg inne i Göteborg, men då under namnet riksväg 2.
1958 öppnades trafiken till Kärra och två månader sedan även till Kungälv. Därefter har sju sträckor byggs färdigt under 1900-talet och elva sträckor på 2000-talet.
Fyra nya broar har krävts. Ett omfattande ras, mirakulöst utan några skadade i Småröd 2005, ett antal dödade och skadade i trafikolyckor, många långa köer under heta sommardagar – allt är nu förhoppningsvis historia.
På måndagen kunde Anna Johansson (S), infrastrukturminister, inviga den sista biten vid Tanum.
En 20 mil och drygt 50 år lång historia
Färdiga delsträckor på E6 genom Bohuslän
Göteborg – Kungälv, 1958
Genom Kungälv, 1968
Kungälv – Kode, 1972
Kode – Stora Höga, 1974
Stora Höga – Ljungskile, 1991
Genom Ljungskile, 1994
Ljungskile – Lerbo, 1995
Lerbo – Torp, 2000
Torp – Kallsås, 2004
Kallsås – Småröd, 2005
Småröd – Saltkällan, 2008
Saltkällan – Håby, 2008
Håby – Rabbalshede, 2000
Ejgst – Hogdal, 2008-09
Hogdal – Nordby, 2003
Nordby – Svinesund, 2005
Rabbalshede–Pålen, 2010
Tanumshede-Knäm, 2011
Knäm-Lugnet, 2012
Lugnet-Skee, 2010
Skee-Ejgst, 2012
Avslutade brobyggen på E6 genom Bohuslän
Uddevallabron, 2000
Munkedalsbron, 2008
Dynekilsbron, 2008
Svinesundsbron, 2005
Källa: Trafikverket