Nora Hallgren, Nymma Widunder och Truls Melander går första året på Ållebergsgymnasiet i Falköping. De berättar att tobaks- och nikotinprodukter är vanligt bland deras jämnåriga, men själva ser de det som ”äckligt” och kallar det för ”pengar i sjön”.
– Det är helt förfärligt att barn är involverade i tillverkningen av tobak, säger Truls och menar att förekomsten av barnarbete, villkoren för tobaksodlarna och tillverkningens baksida är det som gjort starkast intryck under dagens föreläsning med A non smoking generation.
Samma marknadsföring
För trots att tobakens effekter på hälsan är väl förankrat bland gymnasieelever, fortsätter nikotinprodukter som nikotinsnus och e-cigaretter att öka bland unga. 2023 uppgav 26 procent av svenska gymnasieelever i årskurs två att de snusar och den största ökningen syns bland flickor.
Något föreläsarna Freja Falkenberg och Karin Wegner menar är beklagligt, men föga förvånande med tanke på marknadsföringen som ofta kretsar kring snygga förpackningar, nya smaker och influencers.
– När A non smoking generation startade för 45 år sedan låg fokus på rökning, men även om det tillkommit nya produkter sedan dess använder företagen i grunden samma marknadsföringsstrategier som de alltid gjort för att locka in unga i ett beroende, säger Karin Wegner.
”Unga har bra koll”
Genom att synliggöra de långtgående konsekvenserna av tobaksindustrin vill organisationen väcka tankar hos ungdomarna som sträcker sig bortom den egna hälsan.
– Många unga har redan ganska bra koll på hur hälsan påverkas hos den som konsumerar produkten, men vi försöker bredda perspektivet till att även innefatta de som tillverkar produkterna. Vi behöver ge dem fler argument att stå emot, säger Freja Falkenberg.
Frågar man Nymma, Truls och Nora hoppas även de att klasskompisarna fimpar nikotinprodukterna hädanefter.
– Det största ansvaret ligger på individen. Om ingen köper de här produkterna så kommer företagen inte fortsätta att tillverka dem, säger Nora Hallgren.