Två personer, Freja Falkenberg och Karin Wenger från A non smoking generation, står i en inomhusmiljö med tegelväggar på Ållebergsgymnasiet i Falköping. Den ena bär en ljusgrå sweatshirt och jeans, medan den andra har på sig en mörk sweatshirt och håller en laptop. I bakgrunden syns en dörr och en kopp på ett bord.

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Föreläsarna Freja Falkenberg och Karin Wegner upplever att många gymnasieelever som de möter har koll på att tobak är skadligt för hälsan – men att de använder det ändå. Foto: Josefine Hektor

Efter 45 år krävs nya argument för att unga ska stå emot tobak

Publicerad

Trots att tobakens effekter på hälsan är vida känt – är vapes, snus och cigaretter inget ovanligt bland gymnasieelever.

Nu tar A non smoking generation ett nytt grepp för att nå ut till unga under deras skolturné i Västsverige.

Nora Hallgren, Nymma Widunder och Truls Melander går första året på Ållebergsgymnasiet i Falköping. De berättar att tobaks- och nikotinprodukter är vanligt bland deras jämnåriga, men själva ser de det som ”äckligt” och kallar det för ”pengar i sjön”.

– Det är helt förfärligt att barn är involverade i tillverkningen av tobak, säger Truls och menar att förekomsten av barnarbete, villkoren för tobaksodlarna och tillverkningens baksida är det som gjort starkast intryck under dagens föreläsning med A non smoking generation.

Samma marknadsföring

För trots att tobakens effekter på hälsan är väl förankrat bland gymnasieelever, fortsätter nikotinprodukter som nikotinsnus och e-cigaretter att öka bland unga. 2023 uppgav 26 procent av svenska gymnasieelever i årskurs två att de snusar och den största ökningen syns bland flickor.

Något föreläsarna Freja Falkenberg och Karin Wegner menar är beklagligt, men föga förvånande med tanke på marknadsföringen som ofta kretsar kring snygga förpackningar, nya smaker och influencers.

– När A non smoking generation startade för 45 år sedan låg fokus på rökning, men även om det tillkommit nya produkter sedan dess använder företagen i grunden samma marknadsföringsstrategier som de alltid gjort för att locka in unga i ett beroende, säger Karin Wegner.

”Unga har bra koll”

Genom att synliggöra de långtgående konsekvenserna av tobaksindustrin vill organisationen väcka tankar hos ungdomarna som sträcker sig bortom den egna hälsan.

– Många unga har redan ganska bra koll på hur hälsan påverkas hos den som konsumerar produkten, men vi försöker bredda perspektivet till att även innefatta de som tillverkar produkterna. Vi behöver ge dem fler argument att stå emot, säger Freja Falkenberg.

Frågar man Nymma, Truls och Nora hoppas även de att klasskompisarna fimpar nikotinprodukterna hädanefter.

– Det största ansvaret ligger på individen. Om ingen köper de här produkterna så kommer företagen inte fortsätta att tillverka dem, säger Nora Hallgren.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.