Idén grundade sig i ett vardagsproblem som tjejerna på Karlbergsgymnasiet i Åmål själva kände igen sig i.
– Vi såg på sociala medier att folk klagade på att täcket flög runt i påslakanet och ville hitta en lösning, säger Elvira Olsson, ekonomiansvarig på UF företaget.
Tillsammans med Meja Gustavsson, Amanda Gustavsson och Emilia Jonsson kom hon på att man kan få täcket att sitta på plats om man sätter plastklämmor på hörnen. Men när de väl ville tillverka produkten själva insåg de snart att det skulle bli för dyrt.
– Verktyget för att skapa produkten kostar 85 000 kronor, det går inte för ett nystartat UF-företag, säger Meja Gustavsson.
Alternativet blev att köpa färdigtillverkade plastklämmor från Irland som de nu säljer vidare.
Blev virala på Tiktok
För att få exponering skickade de ut ett ”PR-utskick” till en influencer som senare recenserade klämmorna – och där tog det fart. På en dag fick de in ordrar till ett värde av nästan 30 000 kronor, något som även Expressen tidigare rapporterat om.
– Då smygfilmade vi vår lärares reaktion och la ut på vår kanal och det klippet blev också viralt, säger Elvira Olsson.
I skrivande stund har klippet på läraren fått 1,6 miljoner visningar och UF-företaget har totalt omsatt nästan 200 000 kronor med nära 1 000 ordrar.
– Vad jag vet har inget annat UF företag i regionen tjänat in så mycket pengar på sin produkt, säger UF-läraren Patrik Åberg Domeij.
Enligt Lina Östensson, gymnasieansvarig på Ung företagsamhet Sverige, är det ovanligt att ett UF-företag omsätter så mycket. Året 2022/2023 var snittomsättningen för UF-företagen 9 787 kr.
– Nu när vi har tjänat en del hoppas vi kunna tillverka produkterna själva här i Sverige, säger Meja Gustavsson.