SVT har tidigare berättat om hur den våldsamma branden februari på Oceana i februari startade en långdragen konflikt mellan Liseberg och en textilleverantör och dess underleverantör, en fabrik i Portugal.
Parken hade beställt 6 000 klädesplagg från företaget Reparell och plaggen skulle tillverkas på fabriken i Portugal. Nästan ett år efter branden har parterna fortfarande inte kommit överens om vad Liseberg ska betala för.
Stämmer Liseberg
Konflikten har nu resulterat i att Reparell stämmer Liseberg på drygt 2,2 miljoner kronor.
I ansökan om stämning till tingsrätten specificerar Reparell att 615 000 kronor avser ersättning för utfört arbete och 1 643 866 kronor avser styrkta kostnader.
– Vi kräver ersättning för kostnader vi och våra underleverantörer har haft i arbetet med att ta fram koncept och leveransplan, säger Reparells ägare Emil Pettersen.
Liseberg har under konflikten hävdat att de inte bad Reparell att stanna produktionen – eftersom den inte officiellt hade börjat. Leverantören däremot anser att fabriken hade material- och personalkostnader för att förbereda produktionen.
Säger nej till förlikning
Liseberg har föreslagit en förlikning som innebär att Liseberg köper tyger av Reparell för nästan en miljon kronor. Textilföretaget tycker inte att det är en rimlig överenskommelse.
När SVT når Liseberg känner de inte till att stämningsansökan lämnats in och vill därför avvakta med att kommentera den. Samtidigt anser de att anspråket är för högt.
– Det överstiger det totala värdet på det upphandlade beloppet. Vi har ju haft en pågående dialog kring detta och försökt komma överens. Vi har också kommit överens med alla andra aktörer vars affärer berörts av oceanabranden, säger Mårten Vestlund, pr- och kommunikationschef på Liseberg.
Reparells ägare Emil Pettersen säger att han tycker att det är tråkigt att konflikten har lett fram till en stämning, men att han inte ser någon annan väg framåt.
– Vi får be tingsrätten avgöra vad som gäller, säger han