Årsavgiften är en egen post på de elräkningar från Vattenfall som nära 900 000 svenskar får. I dag är den på 540 kronor.
När Roger Dufva en dag granskade sina räkningar närmare började han fundera på vad han egentligen fick för den här avgiften. Ett samtal till kundtjänst gjorde honom inte mycket klokare, en administrativ avgift var det bästa svaret han fick. Men samtidigt erbjöd sig kundtjänst att plocka bort den helt.
– Jag anser att vem som helst skulle kunna ringa och få bort den här avgiften, säger Roger Dufva och fortsätter:
– Alla mina fyra döttrar har gjort det och flera grannar.
Borde svarat på frågan
På Vattenfalls huvudkontor menar man att det är olyckligt att kundtjänst inte svarat på frågan. Avgiften finansierar bland annat kundtjänst, pappersfakturor och information som företaget skickar ut. Men att det bara skulle vara att ringa för att bli av med den håller man inte med om.
– Ibland har vi så klart kampanjer, då kan årsavgiften vara något som vi sänker, säger Caroline Häggstöm, vd Vattenfall kundservice.
– Men då handlar det om att någon ringer för att bli kund hos oss, eller omteckna ett avtal.
Avgiften sänktes
När SVT Nyheter Västs reporter ringer upp kundtjänst för att fråga vad årsavgiften avser erbjuder sig kundtjänst att sänka den med 135 kronor, helt utan att vi frågat efter det.
Och när vi frågar Caroline Häggstöm om det inte är orättvist att kunder som ringer kundtjänst bara för att fråga om saker får sänkt årsavgift, eller blir av med den helt, får vi inget riktigt svar.
– Ibland har vi kampanjer, det är inte svårare än så, säger hon.