Volvo Cars har släppt sitt första bokslut sedan börsnoteringen i höstas. För helåret blev omsättningen och lönsamheten den högsta någonsin.
– Jag är jättestolt för helåret, vi har en rekordmarknadsandel, säger Björn Annwall till TT.
Men sista kvartalet blev rejält sämre. Produktionsstörningar spökar när komponenter saknas för hela bilindustrin.
– Vi får enskilda stoppdagar och vi måste ibland dra ner på kapaciteten, säger Annwall.
Och det är inte över ännu.
– Det håller definitivt på fortfarande, men vi räknar med att det blir gradvis bättre.
Höjt pris
Inflationen leder samtidigt till fördyringar, men Volvo Cars tar ut allt på bilköparna.
– Ja, det gör vi, säger Annwall.
Efterfrågan är så pass stark, och Volvo Cars kunder är kanske inte de mest priskänsliga. Rörelsevinsten för kvartalet landade på 3,7 miljarder kronor, betydligt lägre än samma period föregående år och också lägre än vad analytikerna hade spått, vilket Björn Annwall anser hänger ihop med förändrad redovisning av dotterbolaget Polestar som drar ner resultatet.
– Underliggande är det stabilt, säger han.
Och helåret blev så starkt så att bonuskriterierna slår igenom fullt ut, vilket innebär att personalen får en extra månadslön i bonus, enligt Björn Annwall.
Småspararfavorit
Under kvartalet sjönk bilförsäljningen med 20 procent.
Bolaget börsnoterades i oktober förra året och blev snabbt en småspararfavorit. Aktien har bland annat över 100 000 ägare hos Avanza och aktien steg kraftigt inledningsvis för att nu handlas omkring 70 kronor jämfört med teckningskursen på 53 kronor. Som väntat blir det ingen utdelning till aktieägarna. Pengarna behövs för att ställa om Volvo Cars till att bara tillverka rena elbilar till 2030.