– Den byggs bara en sådan här tunnel i världen om året med denna tekniken, säger Åke Wessman på Trafikverket Väst.
Tekniken han syftar på är en så kallad ”sänktunnel” som liksom Tingstadstunneln, Citybanan i Stockholm och operatunneln i Oslo byggs under vatten.
Ska börja rulla 2020
Marieholmstunneln ska stå klar till 2020 och arbetet pågår för fullt. Under lördagen får medborgarna chansen att på nära håll se sänktunneln och få information om flera utav stadens infrastrukturprojekt.
Hur intressant är det här egentligen?
– Jag skulle nog vilja vända på det. Vi vill gärna hålla upp dörren och visa vad vi håller på med. Det händer mycket i Göteborg och det kommer att hända mycket. Detta är en av möjligheterna att se vart stadens utveckling är på väg.
”Farlig plats”
Ni öppnar upp ett område som i vanliga fall är avstängt på grund av säkerhetsrisk?
– Byggarbetsplatser är farliga ställen. Därför kommer vi vara tydliga med räcken och staket var man får gå samt ha personal på plats.
Västtrafik kör mellan klockan 11 till 15 gratisbussar från hållplats Lilla bommen skyltat ”Marieholmsdagen”. Kostnaden för tunneln beräknas hamna på 3,5 miljarder kronor och är en del av det västsvenska paketet.
Marieholmsförbindelsen – Vägförbindelse under och järnvägsförbindelse över Göta älv
Varför den byggs: Minskar sårbarheten i Göteborgs vägtrafiksystem och trafiken genom Tingstadstunneln. Ger större robusthet och minskar störningarna i hela järnvägssystemet och möjliggör för mer godstrafik på järnväg.
Planerad trafikstart: Södra Marieholmsbron 2016 och Marieholmstunneln 2020.
Beräknad kostnad: Marieholmstunneln beräknas till 3,5 miljarder kronor i 2009 års prisnivå, ingår i Västsvenska paketet. Södra Marieholmsbron finansieras genom samverkande intressenter regionalt och nationellt, samt med bidrag från EU. Kostnad ca 1,35 miljarder kronor i 2009 års prisnivå.
Källa: Trafikverket