Sedan en dryg vecka tillbaka har den läsande sjöjungfrun, logotypen för Bokmässan i Göteborg, blivit av med sin kropp på organisationens Facebooksida. Den 40-år gamla symbolen har blivit klassad av Meta som ”olämpligt innehåll” och Bokmässan fick informationen att sidan därför inte längre kunde rekommenderas till nya användare, om profilbilden inte byttes ut.
Nu vill man komma i kontakt med Meta för att få veta mer om flaggningen.
– Vi är nyfikna på deras svar, vi tror att hon har fastnat i deras automatiserade system. Så vi fortsätter undersöka det. Tillsvidare har vi bytt ut logotypen på Facebook, säger Maria Rogstad, kommunikationschef på Bokmässan.
Men hon lever vidare på era andra plattformar så länge?
– Det gör hon och vi är väldigt måna om henne.
Vem är sjöjungfrun?
- Sjöjungfrun förekommer i den allra första boken utgiven i Sverige 1483 och användes som symbol i samband med bokens 500-årsjubileum 1983
- Symbolen användes av Bokmässan första gången 1985