Hör medieforskaren berätta om GP:s framgångar och motgångar i klippet ovan.
Det är tidningshistoria som skrivs nu, även om familjen Hjörne bara hade en minoritetspost kvar sedan man sålt Stampen till norska mediekoncernen Polaris Media 2019.
Tre generationer
De tre generationerna Hjörne har varit sinsemellan olika. När Harry Hjörne 1926 tog över GP var tidningen i ekonomisk och upplagemässig kris, men som den skicklige tidningsmakare han var lyckades han på kort tid vända utvecklingen – främst genom en osviklig känsla för vad folk ville läsa om.
Sonen Lars tog över 1969, när pappan gått bort, och under de kommande tjugo åren upplevde tidningen sin kanske största glansperiod.
Lars son, Peter Hjörne, var den som skulle föra tidningen in i 2000-talet och han hoppades nå framgång genom att snabbt förvärva ett stort antal andra tidningar. Men med facit i hand var det en dålig strategi och tidningen tvingades till en rekonstruktion som kom att kosta skattebetalarna flera hundra miljoner. Nu ser utvecklingen åter betydligt ljusare ut för Göteborgs-Posten, som satsar hårt på bland annat grävande journalistik.