I samband med firandet av eid al-fitr är det många muslimer som planerar att ge bort presenter. Enligt Svenska handel som gjort en ny undersökning i år handlar det om kläder, skor och väskor men även sötsaker, blommor, leksaker.
– Jag har köpt parfym och choklad till familjen bara, säger Muhammed som SVT träffade i samband med bönen vid Göteborgs moské på onsdagen.
Detaljhandeln är inte sena på att utnyttja läget.
– Vi ser det runt om i landet att det är fler handlare som erbjuder kampanjer. Det gäller inte bara mat utan även mode, kosmetika och smycken, säger Viktor Schmidt.
Handeln kring eid väntas öka
En del butiker har ”eidrea” på motsvarande sätt som julrea.
– Det är inte på exakt samma sätt, men vi ser att kampanjer blir mer vanligt förekommande, säger Viktor Schmidt.
Svensk handels prognos säger att handeln kring hela fastemånaden och Eid al-fitr väntas uppgå till över 1,5 miljarder.
– Eidpåverkan på handeln kommer fortsätta att öka och det faller sig rätt naturligt givet att vår befolkning blir större varje år, säger Viktor Schmidt.