reklamskylt och en muslimsk man

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Hör Muhammed och andra muslimer om vad man önskar sig i presenter efter fastemånadens slut. Foto: SVT

Butiker satsar på ”eidrea” – handeln ser växande trend vid muslimska högtiden eid al-fitr

Uppdaterad
Publicerad

Just nu firar tusentals muslimer högtiden eid al-fitr. Nu ser handeln en växande trend kring avslutningen av den muslimska fastemånaden ramadan och en del butiker satsar på ”eidrea”.

– Det blir allt mer populärt med kampanjer kopplade till eid, säger Viktor Schmidt, presschef på Svensk handel.

I samband med firandet av eid al-fitr är det många muslimer som planerar att ge bort presenter. Enligt Svenska handel som gjort en ny undersökning i år handlar det om kläder, skor och väskor men även sötsaker, blommor, leksaker.

– Jag har köpt parfym och choklad till familjen bara, säger Muhammed som SVT träffade i samband med bönen vid Göteborgs moské på onsdagen.

Detaljhandeln är inte sena på att utnyttja läget.

– Vi ser det runt om i landet att det är fler handlare som erbjuder kampanjer. Det gäller inte bara mat utan även mode, kosmetika och smycken, säger Viktor Schmidt.

Handeln kring eid väntas öka

En del butiker har ”eidrea” på motsvarande sätt som julrea.

– Det är inte på exakt samma sätt, men vi ser att kampanjer blir mer vanligt förekommande, säger Viktor Schmidt.

Svensk handels prognos säger att handeln kring hela fastemånaden och Eid al-fitr väntas uppgå till över 1,5 miljarder.

– Eidpåverkan på handeln kommer fortsätta att öka och det faller sig rätt naturligt givet att vår befolkning blir större varje år, säger Viktor Schmidt.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.