Det som har hänt med fartyget i Uddevalla är att Transportstyrelsen vid en kontroll upptäckte 19 brister ombord. För att inte äventyra sjövärdigheten belades fartyget med nyttjandeförbud, vilket innebär att det inte får lämna hamnen förrän bristerna är åtgärdade.
Statistik från Transportstyrelsen visar att situationer likt den här blir allt vanligare. På två år har nämligen antalet nyttjandeförbud i Sverige mer än fördubblats – från tio stycken 2022 till 23 stycken 2024.
Transportstyrelsen: ”Oroväckande”
Hamnarna i Uddevalla, Göteborg och Varberg hade tre nyttjandeförbud vardera, och toppade där med listan.
– Trots att vi tyvärr har färre inspektörer och gör färre inspektioner hittar vi fler fartyg med allvarliga brister. Den här typen av fartyg har vi inte sett i våra svenska vatten tidigare, det är klart oroväckande, säger Jonas Bjelfvenstam, generaldirektör på Transportstyrelsen.
Ekonomi trolig förklaring
Ofta rör det sig om fartyg med så pass bristande underhåll att det påverkar säkerhetskulturen ombord. Det är också vanligt med brister gällande brandskyddet, livräddningsutrustningen och arbets- och levnadsförhållandena ombord. Det kan också handla om sanitära olägenheter, till exempel att toaletter inte fungerar.
Transportstyrelsen tror att fartygens försämrade skick beror på att priserna på frakt har stigit under de senaste åren. Myndigheten vill nu öka kontrollen av fartyg och kommer att undersöka om trenden med fler nyttjandeförbud går att se även i andra EU-länder.
Antal nyttjandeförbud i svenska hamnar 2024
Västervik – 1
Åhus – 1
Halmstad – 2
Trelleborg – 1
Varberg – 3
Malmö – 2
Jättersön (Mönsterås) – 1
Landskrona – 2
Uddevalla – 3
Karlshamn – 1
Helsingborg – 1
Oskarshamn – 1
Göteborg – 3
Brofjorden (Lysekil/Smögen) – 1
Källa: Transportstyrelsen