Yvonne Hagberg är mycket kritisk till företaget Foto: SVT

Fler har drabbats av bristande hemtjänst

Uppdaterad
Publicerad

Det är inte bara i Lerums kommun som det finns rapporter om brister och missförhållanden inom hemtjänstföretaget Care Together.

När SVT Västnytt granskar klagomål och avvikelser i andra kommuner där företaget är verksamt ser vi att samma typ av avvikelse återkommer. Personal från Care Together har helt enkelt inte dykt upp hos brukarna som de ska.

En som drabbades var Fritiof Nilsson i Kungälv som fick hemtjänst av Care Together, eller Jakobsdal som det hette då.

SVT Västnytt granskar hemtjänstföretag

– Han var lite skröplig med njur- och hjärtproblem men annars så var han helt klar. Och en väldigt snäll människa, berättar Yvonne Hagberg, svärdotter till Fritiof.

Enligt Fritiofs biståndsbeslut skulle hemtjänst varje dag besöka honom en gång på förmiddagen och en gång under eftermiddagen.

Samma brister

Men Fritiof förde anteckningar över hur ofta hemtjänsten kom, och han berättade för sina anhöriga att hemtjänsten fungerade mycket dåligt. Det var sällan de handlade, städade eller tvättade hans kläder. Enligt Yvonne hände det även att hemtjänsten inte dök upp alls. Samma brister som rapporterats från andra kommuner.

Kungälvs kommun utreder brister som rapporterats gällande Fritiofs hemtjänst, och de har lovat att familjen ska få svar.

Lena Colliard, socialt ansvarig samordnare (SAS) i Kungälvs kommun vill inte kommentera det enskilda fallet.

– Vi tar väldigt allvarligt på synpunkter från brukare och anhöriga. Men jag kan inte uttala mig om specifika brukare, säger Lena Colliard.

Försökte byta

Fritiof och hans anhöriga försökte byta hemtjänst. Men innan bytet hann gå igenom så avled Fritiof. Han gick bort på sin 90-års dag i januari i år.

– Att gamla ska få ha det på detta viset. Jag tycker inte det är ett värdigt Sverige att ha det på det här viset, säger Fritiofs svärdotter Yvonne Hagberg.

Företaget Care Together, som alltså skötte Fritiofs hemtjänst, har inte velat ställa upp på intervju för att bemöta kritiken, utan hänvisar till ett mejlsvar. Läs mer om företagets svar här.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

SVT Västnytt granskar hemtjänstföretag

Mer i ämnet