Tågproblemen var många i maj och punktligheten brast så väl i regionen som i hela landet och ledde till bottensiffror. Föresenade resenärer har rätt till ersättning och med punktlighetens bottenresultat i maj syns det redan på antalet hanterade ärenden.
Förra året i maj hanterade Västtrafik ungefär 7000 ärenden om förseningsersättningar, ett år senare nu i maj, är det mer än dubbelt så många.
18 000 ansökningar för Västtrafik
Enligt Mette Ramquist, presschef på Västtrafik kan det bli ännu fler.
– I maj är det cirka 18 000 ärenden. Det är de ärenden som hittills är handlagda, men man får tänka på att kunden har 60 dagar på sig att reklamera sin resa och ansöka om förseningsersättning.
SJ har också märkt av en rejäl ökning. Hittills har det kommit in totalt 50 000 ansökningar om återbetalningar.
– Det är mer än dubbelt så mycket som under en genomsnittlig månad, säger Carl-Johan Linde, presskommunikatör på SJ.